درد سردردهای گردنی به چه علت است و چگونه درمان میشود؟

تاریخ انتشار : 18 بهمن 1402 | آخرین به روز رسانی : 4 اردیبهشت 1403
درد سردردهای گردنی

سردردهای گردنی، باعث ایجاد درد از ناحیه گردن به سمت سر می‌شوند و یا امکان وجود دیسک گردن می باشد . در بعضی از اوقات، درد سردردهای گردنی نشان‌دهنده یک آسیب جدی و بیماری‌ است. بنابراین بهتر است که با درد سردردهای گردنی بهتر آشنا شویم تا در صورت بروز بیماری، هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنیم. کلینیک فیزیوتراپی سایا قصد دارد شم را با درد سردردهای

درد سردردهای گردنی چیست؟

به سردردهای گردنی، سردرد سرویکوژنیک گفته می‌شود. این درد در ناحیه گردن ایجاد شده ولی در سر احساس می‌شود. درد سردردهای گردنی تا حد زیادی شبیه به سردرد میگرنی بوده و ممکن است با آن اشتباه شود. سردرد سرویکوژنیک جزء سردردهای ثانویه هستند. سردردهای ثانویه، ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند آسیب گردن، عفونت یا فشار خون بالاست. این امر آن‌ها را از سردردهای اولیه مانند میگرن و سردرد خوشه‌ای متمایز می‌کند.

علائم سردرد گردنی

اولین نشانه سردرد گردنی، احساس گرفتگی و سفتی در گردن به همراه درد در ناحیه سر است. برخی حرکات، می‌تواند درد سردردهای گردنی را تحریک کند. در بیشتر موارد، سردردهای سرویکوژنیک در یک طرف سر ایجاد می‌شوند؛ طوری که از پشت سر و گردن شروع شده و به سمت جلو کشیده می‌شود. بر حسب شدت و نوع آن، علائم سردرد گردنی متفاوت است؛ اما به صورت کلی علائم سردرد گردنی عبارت‌اند از:

• درد مبهم با شدت متوسط تا شدید: درد در ناحیه سر و گردن به صورت غیر ضربان‌دار و با شدت متوسط تا شدید به وجود می‌آید.
  • کاهش انعطاف‌پذیری گردن: درد معمولاً از پشت گردن یا سر شروع می‌شود؛ افزایش درد ممکن است منجر به سفتی گردن و کاهش دامنه حرکتی شود.
  • درد در چندین ناحیه: یکی دیگر از علائم سردرد گردنی، احساس درد در چندین ناحیه است. این درد از پشت شروع شده و ممکن است به سمت جلو، پیشانی، ناحیه اطراف چشم، شقیقه و ناحیه اطراف گوش گسترش یابد.
  • تاری دید در یک چشم: تاری دید ممکن است در چشم طرف آسیب‌دیده احساس شود.
  • درد زیر گردن: درد در شانه، بازو و یا بین دو شانه به وجود می‌آید.

البته باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات، ممکن است بدون درد شدید رخ داده و مدت‌زمان کوتاهی طول بکشد.

علائم سردرد گردنی

علائم کمتر شایع سردرد گردنی

علاوه بر چند نشانه سردرد گردنی که بررسی شد؛ ممکن است برخی چند نشانه سردرد گردنی چندان شایع نباشد. علائم کمتر شایع سردرد گردنی عبارت‌اند از:

• افزایش حساسیت به نور بیش از حد
  • تورم در اطراف چشم در سمت آسیب‌دیده
  • مشکل در بلع

علت سردرد سرویکوژنیک یا گردنی

سردرد سرویکوژنیک ممکن است به دلایل مختلف به وجود آید:

• آسیب در مفصل فاست: 2 مفصل کوچک در پشت هر ستون فقرات وجود دارد و امکان حرکات محدود بین مهره‌های مجاور را فراهم می‌کند. در صورت آسیب و ضربه شدید به این ناحیه درد سردردهای گردنی به وجود می‌آید. گفته می‌شود حداقل 70 درصد از بیماران مبتلا، به دلیل آسیب مفصل فاوست بین مهره‌های C2 و C3 رخ می‌دهد.
  • آسیب در مفصل آتلانتو – اکسیپیتال: این مفصل جایی که قسمت پایینی استخوان پس‌سری، به اولین مهره گردنی متصل می‌شود. این ناحیه عبور نخاع از جمجمه و پایین آمدن به ستون فقرات را تسهیل می‌کند در صورت آسیب در این ناحیه درد سردردهای گردنی به وجود می‌آید.
  • آسیب در دیسک‌های بین مهره‌ای: دیسک‌های بین مهره‌ای گردنی به عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و موجب حرکات روان در گردن می‌شوند؛ در صورت آسیب در این ناحیه سردرد سرویکوژنیک ایجاد خواهد شد.
  • ضعف عضلات گردن: انجام تمرینات ورزشی سنگین و یا عدم فعالیت، ممکن است منجر به خستگی و یا ضعف عضلات گردن شود. این مشکلات می‌تواند در عضلات گردن رخ داده و باعث ایجاد سردرد سرویکوژنیک شود.

چرا درد سردردهای گردنی به وجود می‌آید؟

درد سردردهای گردنی ممکن است به دلایل زیر به وجود آید:

• ضربه مفاصل فاست مانند شکستگی یا در رفتگی به دلیل زمین خوردن، تصادف و یا ورزش حرفه‌ای
  • آسیب ویپلش که معمولاً به دلیل تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.
  • آرتریت روماتوئید که در مفاصل فاست به وجود آید.
  • فتق دیسک که موجب نشت مواد ژله‌ای داخلی شود.
  • سرطان یا تومورهای خوش‌خیم در ناحیه گردن ممکن است اعصاب نخاعی گردن را فشرده یا فشار داده و باعث ایجاد درد شود.

تشخیص سردرد گردنی

تشخیص سردرد گردنی حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک در اولین مرحله تشخیص راجع به سابقه بیمار و زمان شروع علائم، سؤالاتی را می‌پرسد. در مرحله بعدی معاینه انجام می‌شود. پزشک گردن بیمار را مشاهده و لمس کرده و حساسیت و وجود تورم را بررسی می‌کند. علاوه بر بررسی دامنه حرکتی گردن، پزشک ممکن است معایناتی را روی بازوها و دست‌ها هم انجام دهد. در نهایت برای تشخیص سردرد گردنی از عکس‌برداری MRI استفاده می‌شود.

سردرد سرویکوژنیک

درمان سردرد گردنی

درمان سردرد گردنی باید موارد مختلفی را بررسی کرد. با توجه به علائم و نشانه سردرد گردنی است که روش درمان انتخاب می‌شود. مثلاً برای درد خفیف می‌توان از ورزش برای سردرد گردنی استفاده کرد. برای درمان سردرد گردنی از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

شامل استفاده از دستگاهی است که به جریان الکتریکی با ولتاژ پایین وصل است. این دستگاه برای تحریک اعصاب و درمان درد استفاده شده است. این دستگاه از الکترودهایی که بر روی پدهای کوچک و چسبنده قرار دارند، تشکیل شده و روی ناحیه دردناک قرار می‌گیرند. بعد از تنس تراپی، احساس گزگز در ناحیه ایجاد شده و باعث کاهش درد خواهد شد.

دارودرمانی

پزشک متخصص ممکن است داروهای مورد استفاده برای میگرن و سردرد خوشه‌ای را برای سردرد سرویکوژنیک تجویز کند. برخی از داروهای رایج برای درمان درد سردردهای گردنی شامل:

• داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای ضد صرع
  • مسکن‌ها و داروهای ضد التهابی
  • شل کننده‌های عضلانی

ورزش برای سردرد گردنی

یکی از بهترین درمان‌ها ورزش برای سردرد گردنی است. گردن درد ناشی از عدم تعادل عضلانی، ممکن است با تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی درمان شود. این تمرینات بر تقویت و کشش گردن و عضلات پشتیبان آن تمرکز دارند. یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای می‌تواند برنامه تمرینی برای بیمار تحویز کند. ممکن است برای کمک به کاهش سفتی عضلانی و درد، تکنیک آرام‌سازی پس از ایزومتریک انجام شود. فیزیوتراپیست‌ها از چرخه‌های متناوب انقباض و آرامش برای کمک به آرایش و افزایش طول ماهیچه‌ها برای بهبود دامنه حرکتی استفاده می‌کنند.

برخی از ورزش‌های مفید برای کاهش سردردهای گردنی عبارتند از:

• کشش گردن: این تمرین شامل خم کردن گردن به جلو و به عقب، خم کردن به سمت راست و چپ، و چرخش گردن به اطراف می‌شود. این تمرینات کمک می‌کنند تا عضلات گردن کشش داده شده را تسکین دهند.
  • تمرینات تقویتی کمر میانی: تمریناتی مانند پلانک، برانک، و انواع کرانچ‌ها به تقویت عضلات کمر میانی کمک می‌کنند که می‌تواند فشار و تنش در ناحیه گردن را کاهش دهد.
  • یوگا: تمرینات یوگا، به خصوص تمریناتی که به تمرکز بر روی انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات گردن و کمر میانی می‌پردازند، می‌توانند به بهبود وضعیت سردرد گردنی کمک کنند.
  • شنا: شنا یک فعالیت کل بدن است و به خوبی عضلات کمر و گردن را تقویت می‌کند. همچنین، در آب فشار کمتری بر روی مفاصل وارد می‌شود که می‌تواند در کاهش سردرد گردنی موثر باشد.

قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر مشکلات سردرد گردنی شما شدید یا مزمن باشد. همچنین، انجام تمرینات با حداقل فشار و توجه به نحوه صحیح اجرا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تکنیک‌های خود مراقبتی برای جلوگیری از درد سردردهای گردنی

اگر تحت نظارت پزشک درمان را شروع کرده‌اید، برای کاهش درد می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

• استراحت کنید و از انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای خودداری کنید
  • در هنگام نشستن یا رانندگی، در وضعیت مناسبی بنشینید طوری که به گردن فشار وارد نشود.
  • می‌توانید از آتل گردن استفاده کنید.
  • در هواپیما و اتوبوس از بالش دور گردن استفاده کنید.
  • ترجیحاً روی شکم نخوابید.

تشخیص سردرد گردنی

سخن آخر

درمان سردرد سرویکوژنیک بسته به علت زمینه‎ای و شدت بیماری متفاوت است. در بیشتر موارد، اقدامات محافظه‌کارانه مانند استراحت کافی، تمرینات فیزیوتراپی، مسکن و… باعث کاهش درد سردرد گردنی خواهد شد. با توجه به اینکه درد سردردهای گردنی ممکن است نشانه ابتلا به بیماری ثانویه‌ای باشد، حتماً در اولین مرحله به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید انواع درمان‌های تخصصی با بروزترین تجهیزات را در کلینیک فیزیوتراپی سایا انجام دهید. جهت رزرو نوبت همین الان با ما تماس بگیرید.

منابع: