دیسک گردن مهره ۶و۷ + ورزش به همراه راه های درمان

تاریخ انتشار : 20 اسفند 1402 | آخرین به روز رسانی : 4 اردیبهشت 1403
دیسک گردن مهره 6 و 7

ستون فقرات گردن انسان شامل هفت مهره است که از c1 شروع شده و تا c7 امتداد دارد. در بین این مهره‌ها، صفحه غضروفی به نام دیسک وجود دارد که حرکات بین مهره‌ها را آسان می‌کند. علاوه بر حرکت آسان، دیسک به‌ عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و از ساییده شدن مهره‌ها به هم دیگر جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات رایج درد دیسک گردن مهره 6 و 7 است. در ادامه در کلینیک فیزیوتراپی سایا به توضیح بیشتر این بیماری، علل به‌ وجود آمدن آن می‌پردازیم و ورزش‌ها و تمرینات خانگی برای درمان معرفی خواهیم کرد.

دیسک گردن مهره‌های 6 و 7 چیست؟

دیسک C6-C7 ششمین دیسک گردن در نزدیکی قسمت پایین گردن، نزدیک بالای شانه‌ها است.

ریشه عصبی که تحت تاثیر دیسک گردن مهره 6 و 7 قرار می‌گیرد، بازوها، شانه‌ها، قلب، ریه‌ها و موارد دیگر را کنترل می‌کند. هنگامی که فتق دیسک C6-C7 رخ می‌دهد و ریشه عصبی C6-C7 تحریک می‌شود، معمولاً علائمی مانند گردن درد و درد در بازوها، ضعف در دست‌ها و ضعف در بازوها، درد شانه، درد قفسه سینه، تعریق غیرقابل‌کنترل، سردرد به وجود می‌آورد. در بسیاری از مواقع، این وضعیت ممکن است به‌اشتباه تشخیص داده شود. مانند هر فتق دیسک دیگری، فتق C6-C7 بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است. درد، گزگز، بی‌حسی و ضعف در شانه‌ها، بازوها و حتی دست‌ها و انگشتان همگی می‌توانند جز علائم این بیماری باشد.

دیسک گردن مهره 6 و 7 چطور بوجود می‌آید؟

اگر دیسک بر اثر حادثه یا به‌ مرورزمان آسیب ببیند، ماده‌ی ژله‌ای بین آن بیرون می‌ریزد و عارضه بیرون‌زدگی دیسک به وجود می‌آید. دیسک گردن انواع مختلفی دارد. یکی از شایع‌ترین انواع آن، دیسک گردن مهره 6 و 7 است. دیسک مهره c6 و c7 گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و علاوه بر گردن، بازوها، عضلات مچ دست، و انگشتان را نیز درگیر کند. مهره c6 و c7 بخش حرکتی ستون فقرات هستند که بار اولیه را از وزن سر تحمل کرده و قسمت پایینی گردن را پشتیبانی می‌کند. انتهای پایینی این بخش حرکتی با اولین مهره ستون فقرات قفسه سینه (T1) مفصل می‌شود. این بیماری مزمن می‌تواند به طرز قابل‌توجهی زندگی روزمره و کارایی فرد را مختل کند.

دیسک مهره هفتم گردن

عصب نخاعی C7 از سوراخ بین مهره‌ای c6 و c7 گردن خارج می‌شود. این عصب یک ریشه حسی و یک ریشه حرکتی دارد. درماتوم C7 ناحیه‌ای از پوست است که احساسات را از طریق عصب C7 دریافت می‌کند. این درماتوم شامل قسمت‌هایی از پوست است که شانه‌ها، پشت بازوها و انگشت میانی را می‌پوشاند.
میوتوم C7 گروهی از عضلات است که توسط عصب C7 کنترل می‌شود. این عضلات شامل آن‌هایی است که در صاف ‌کردن آرنج، بلند کردن مچ دست، کشیده شدن انگشتان به سمت دست کشیده و عضله سه سر در بالای بازو نقش دارند.

ورزش دیسک گردن مهره ۶و۷

شیوع دیسک مهره 6 و 7 گردن

فتق دیسک اتفاق چندان رایجی نیست و تنها با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می‌کند. گزارش‌های سالانه بیماری‌های فتق دیسک معمولاً کمتر از 2٪ است که بیشتر در میان بزرگ‌سالان جوان و افراد میان‌سال است.
دیسک‌های گردن از حرکت گردن پشتیبانی کرده و از مهره‌ها در برابر ضربه محافظت می‌کنند؛ بنابراین باگذشت زمان، سایش و پارگی طبیعی شروع می‌شود. رباط‌های غضروفی که دیسک را به مهره‌ها متصل می‌کنند ممکن است انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند و با کوچک‌ترین نیرویی باعث پارگی آن شوند. فتق دیسک گردن مهره 6 و 7 بیشتر در اثر ضربه یا آسیب به ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های رایج دیسک مهره هفتم گردن

هرگونه آسیب به دیسک C6-C7 به ‌احتمال زیاد به ریشه عصبی C7 گسترش می‌یابد و باعث التهاب آن می‌شود. التهاب این ریشه عصبی می‌تواند منجر به بسیاری از علائم ناراحتی شود که اغلب علائم فتق دیسک گردن به‌ویژه دیسک C6-C7 است.
دیسک مهره هفتم گردن یکی از مناطق رایج برای مشاهده علائم و نشانه‌های فتق دیسک مهره 6 و 7 گردن است. علائم دیسک گردن، شامل احساس کمبود حس در کف دست، اشاره و انگشت میانی است. این بیماری رادیکولوپاتی سرویکال نامیده می‌شود و اغلب باتجربه درد رادیکولار در این ناحیه همراه است، جایی که به نظر می‌رسد احساس گرما از پایه گردن به سمت بیرون به سمت شانه‌ها و انگشتان پخش می‌شود.

فتق دیسک C6-C7 نیز احتمالاً بر میوتوم C7 که ناحیه‌ای از پوست است که توسط ریشه عصبی C7 کنترل می‌شود تاثیر می‌گذارد. این اغلب منجر به ضعف در عضلات سه سر و به‌طورکلی بازو می‌شود. همچنین ممکن است بیمار در حرکت دادن آرنج، مچ دست و انگشتان دچار مشکل شود. از سایر علائم بیرون‌زدگی دیسک گردن مهره 6 و 7، درد شانه‌ها و تعریق غیرطبیعی است.

ورزش‌ مناسب برای درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک مهره 6 و 7 گردن حتماً باید به پزشک مراجعه کنید، با این حال اگر درد شما خفیف است یا تا زمان مراجعه به دکتر قصد دارید، درد خود را کم کنیم؛ می‌توانید تمرین‌های ورزشی را در خانه انجام دهید. توجه داشته باشید که ورزش دیسک گردن مهره ۶و۷، یکی از بهترین راه‌های درمان این بیماری است؛ به همین دلیل حتماً به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنید. در ادامه تمرینات ورزش در خانه را بررسی می‌کنیم:

1. حرکت فشرده کردن چانه (Chin tucks)

این تمرین عضلات عمقی گردنی شما (عضلات جلوی گردن) را فعال و تقویت می‌کند.
• 2 انگشت خود را در پایین چانه قرار دهید.
• به‌آرامی چانه خود را به داخل بکشید و سرخود را به سمت عقب جمع کنید. درعین‌حال، از انگشتان خود استفاده کنید تا چانه را در تمام مدت جمع نگه دارید.
• موقعیت انتهایی را برای ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید.
• یک‌لحظه گردن خود را شل کنید.
• این حرکت را ده مرتبه تکرار کنید.
نکته: باید احساس کنید که پشت گردنتان دراز می‌شود یا «بالا می‌کشد» و جلوی گردنتان بسته می‌شود.

2. اکستنشن گردن (به کمک حوله)

یکی دیگر از انواع ورزش دیسک گردن مهره ۶و۷ حرکت اکستنشن گردن است. این کشش می‌تواند برخی از علائم درد را از بین ببرد و مواد دیسک را به‌جای خود بازگرداند. اگر این کشش باعث درد بیشتر شد، سریعاً آن را قطع کنید.

چگونه انجامش بدهیم؟

• درحالی‌که حوله‌ای را دور گردن خود بسته‌اید، پشت صندلی بنشینید.
  • اکنون ستون فقرات خود را به سمت بالا و پشتی صندلی خود بکشید.
  • برای حمایت از گردن خود، تنش را در حوله نگه دارید.
  • این حرکت را در صورت امکان روزانه 10 تا 30 مرتبه تکرار کنید.

3. کشش تک بازو – در یک دیوار (هر دو طرف انجام دهید)

این حرکت باعث کشیده شدن ناحیه قفسه سینه می‌شود که می‌تواند سفت باشد و گردن را به حالت بدی بکشاند. رها کردن ساقه به شما این امکان را می‌دهد که وضعیت بهتری داشته باشید و می‌تواند مقداری از درد را کاهش دهد.

چگونه انجامش بدهیم؟

• به دیوار نزدیک شوید و یکی از دستان خود را با کف دست روی دیوار دراز کنید.
  • شکم خود را بکشید (کمر خود را قوس ندهید)
  • حالا به جلو خم شوید و کمی از بازوی کشیده دور شوید.
  • کشش را در ناحیه قفسه سینه خود احساس کنید.
  • 30 ثانیه نگه دارید.
  • در طرف دیگر تکرار کنید.

نکته: مطمئن شوید که نه‌تنها شانه، بلکه قفسه سینه را نیز کشیده‌اید. زاویه موقعیت خود را برای به دست آوردن عضلات سینه تغییر دهید.

مهره c6 و c7 گردن

درمان دیسک گردن مهره‌های 6 و 7

تشخیص دیسک گردن نیز نیاز به معاینه متخصص دارد. در اکثر موارد این بیماری، بدون نیاز به جراحی درمان خواهد شد. درمان شامل تمرینات فیزیوتراپی، استئوپاتی، مانیپولاسیون، درمان به کمک میدان‌های الکترومغناطیسی و سایر موارد درمانی می‌باشد. بهترین اقدام برای درمان دیسک مهره c6 و c7 گردن، مراجعه به مراکز فیزیوتراپی با امکانات پیشرفته و متخصصان مجرب است. ما در سایا کلینک با استفاده از به روزترین تجهیزات دنیا و کادر متخصص، آماده‌ی کمک‌رسانی به شما عزیزان هستیم.

4 نظر در “دیسک گردن مهره ۶و۷ + ورزش به همراه راه های درمان

1. سلام من دیسک گردن مهره ۶و۷ دارم در چه صورتی ممکنه برای درمان دیسک گردن مهره ۶ و ۷ نیاز به جراحی باشه؟

1. سلام آقای جوادی عزیز
      نیاز به جراحی دیسک گردن 6 و 7 به موارد زیر بستگی دارد:
      شدت علائم: درد شدید، ضعف عضلانی، بی حسی یا گزگز ممکن است نیاز به جراحی را نشان دهد. عدم پاسخ به درمان های غیر جراحی: اگر فیزیوتراپی و دارو موثر نباشد، جراحی ممکن است لازم باشد. عوامل عصبی: فشردگی نخاع یا ریشه عصبی که منجر به ضعف عضلانی یا بی حسی می شود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. ناهنجاری های ساختاری: تنگی کانال نخاعی یا اسپondylosis ممکن است به درمان های غیر جراحی پاسخ ندهد و نیاز به جراحی داشته باشد.

2. سلام خسته نباشین، ی سوال داشتم اینکه تنگی کانال نخاعی میتونه مهره ششم گردن رو تحت تاثیر قرار بده و ربطی به هم دارن؟

1. سلام!ممنون بله، تنگی کانال نخاعی می‌تونه به مهره‌ها و ستون فقرات اثر بگذارد، به ویژه اگر در ناحیه گردنی اتفاق بیفته. مهره‌های گردنی، به عنوان قسمتی از ستون فقرات، مسئول حمایت از نخاع و ارسال پیام‌های عصبی از مغز به بدن و بالعکس هستند. تنگی کانال نخاعی در ناحیه گردن می‌تونه فشار و فشرده‌سازی بر روی نخاع اعصاب را ایجاد کرده و باعث علائمی نظیر درد، تحریک عصبی، ضعف عضلانی و کاهش عملکرد عصبی در اعضا مرتبط شود.