حرکات فیزیوتراپی برای دیسک گردن

تاریخ انتشار : 2 بهمن 1402 | آخرین به روز رسانی : 4 اردیبهشت 1403
فیزیوتراپی برای دیسک گردن

دیسک گردن می‌تواند باعث درد، ناراحتی و اختلال در حرکت سر و گردن شود. درد شدید دیسک گردن یک تجربه ناراحت کننده بوده و می‌تواند بر روی فعالیت‌های روزانه و کیفیت زندگی بیمار تأثیر بگذارد. با این حال یک خبر خوب وجود دارد، تمرینات ورزشی هدفمند و فیزیوتراپی گردن می‌تواند درد دیسک گردن را کاهش دهد و موجب بهبود دیسک گردن شوند. در ادامه به بررسی ورزش های فیزیوتراپی برای دیسک گردن خواهیم پرداخت. همراه کلینیک فیزیوتراپی سایا باشید.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن بیشتر در افراد میانسال به وجود می‌آید. ستون فقرات از مهره‌های استخوانی تشکیل شده که توسط دیسک‌های ژله‌ای از هم جدا می‌شوند. این دیسک‌های ژله‌ای در هنگام ضربه از مفاصل محافظت کرده و آن‌ها در جای خودشان نگه می‌دارند. دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که قسمت هسته دیسک به بیرون نشت پیدا کند و باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. دیسک گردن با حرکاتی مثل بلند شدن، کشیدن و خم شدن تشدید می‌شود.

روش‌های درمان دیسک گردن

چندین روش درمانی برای دیسک گردن وجود دارد. اکثر پزشکان قبل از انجام عمل جراحی، از روش‌های غیر جراحی مانند داروهای مسکن، استراحت، فیزیوتراپی و سایر درمان‌ها استفاده می‌کنند. در صورت عدم درمان با روش‌های غیرتهاجمی، جراحی توصیه می‌شود. فیزیوتراپی گردن باعث تقویت عضلات شده و موجب کاهش فشار می‌شود. ورزش های فیزیوتراپی دیسک گردن به کم شدن درد کمک کرده و می‌توانند در طولانی‌مدت به همراه روش‌های مکمل موجب درمان دیسک گردن شوند.

فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن برای بهبود عملکرد گردن، کاهش درد، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. به‌طور کلی در فیزیوتراپی گردن با انجام تمرینات و تکنیک‌های خاص، عضلات پشت گردن تقویت شده و فشار روی دیسک گردن کاهش می‌یابد.
فیزیوتراپی برای دیسک گردن شامل تمرینات و تکنیک‌های منحصربه‌فردی است که بر طبق نظر پزشک متخصص می‌تواند شامل مواد زیر باشد:

1. تمرینات نگهدارنده برای تقویت عضلات گردن
  2. تمرینات قدرتی برای بهبود کنترل گردن
  3. تمرینات کششی و کاهش فشار روی دیسک
  4. تمرینات تعادلی برای کاهش درد دیسک گردن
  5. تکنیک‌های آب درمانی و تمرینات شنا برای کاهش درد

تمامی این تمرینات با توجه به تشخیص فیزیوتراپیست انجام می‌شود. پزشک متخصص فیزیوتراپ درمان را با توجه به سن بیمار و شدت بیماری تجویز خواهد کرد.

ورزش های فیزیوتراپی برای دیسک گردن

ورزشهای فیزیوتراپی برای دیسک گردن و تمرینات ورزشی می‌تواند درد گردن ناشی از دیسک را کاهش داده و منجر به بهبود بیماری شوند. قبل از انجام ورزش های فیزیوتراپی دیسک گردن حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و از او اجازه بگیرید. این تمرینات متنوع بوده و باید تحت نظر پزشک انجام شوند. ورزش ها و حرکات فیزیوتراپی برای دیسک گردن متنوع هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تماس چانه

یکی از ورزش های فیزیوتراپی دیسک گردن، تماس چانه است. این تمرین عضلات جلوی گردن را فعال و تقویت می‌کند. برای انجام تمرین به روش زیر عمل کنید:

1. انگشت اشاره و انگشت وسط را کنار هم قرار داده و در پایین چانه بگذارید.
  2. به آرامی چانه خود را به داخل بکشید و سر خود را به سمت عقب جمع کنید، در عین حال از انگشتان خود استفاده کنید تا چانه در تمام این مدت جمع نگه داشته شود.
  3. 3 تا 5 ثانیه در این حالت نگه دارید.
  4. گردن را در حالت استراحت قرار دهید و شل کنید.
  5. این حرکت را 2 تا 3 ست پشت سر هم تکرار کنید.

بلند کردن گردن

این حرکت ورزشی به صورت کششی بوده و باعث کاهش درد دیسک گردن خواهد شد. برای انجام آن به صورت زیر عمل کنید:

1. در حالیکه حوله‌ای را دور گردن خود گذاشتید، روی صندلی بنشینید.
  2. ستون فقرات خود به سمت بالا و روی پشتی صندلی بکشید.
  3. در حالیکه حوله روی گردن است، از دو طرف آن را بگیرید و گردن و ستون فقرات را به سمت عقب ببرید.
  4.  این حرکت را 5 تا 10 ست تکرار کنید.

کشش بازو روی دیوار

یکی دیگر از ورزش های فیزیوتراپی دیسک گردن کشش بازو است. این حرکت باعث کشیده شدن ناحیه قفسه سینه شده و کمک می‌کند گردن کشیده شود. به صورت زیر عمل کنید:

1. به دیوار نزدیک شوید و به حالت نیمرخ کف یکی از دستان را روی دیوار بگذارید.
  2. شکم را منقبض کنید. (کمر را خم نکنید)
  3. به جلو خم شوید و کمی از دست خود فاصله بگیرید.
  4. بعد از این کشش در ناحیه قفسه سینه را احساس کردید، 30 ثانیه در همان حالت بمانید.
  5. این حرکت را با دست دیگر هم انجام دهید.

استراحت روی شکم

1. این تکنیک ساده بلافاصله باعث تسکین درد دیسک گردن خواهد شد:
  2. روی شکم دراز بکشید و سرتان را به پهلو بچرخانید. دست‌ها را در کنار بدن قرار دهید.
  3. سعی کنید عضلات کمر در حالت استراحت قرار بگیرند و منقبض نباشند.
  4. این حرکت را در هر بار 2 دقیقه انجام دهید.

کشش ناحیه گردن

کشش گردن ممکن است برای افرادی که در مرحله اولیه دیسک گردن هستند، مفید باشد. برای این کار گردن خود را به سمت بالا، پایین، چپ و راست کشیده و 3 ثانیه صبر کنید. به خاطر داشته باشید که کشش نباید باعث افزایش درد شود. اگر درد با کشش افزایش یافت، بلافاصله آن را متوقف کنید.

نگه داشتن ایزومتریک گردن

این حرکت کمک به کاهش درد و تقویت عضلات گردن می‌کند به روش زیر عمل کنید:

1. ابتدا بایستید و شانه‌های خود را شل کنید.
  2. دستان خود را به آرامی روی پیشانی قرار دهید.
  3. حالا سر خود را بدون حرکت دادن به دست فشار دهید.
  4.  این حالت را برای 5 تا 15 ثانیه نگه داشته و 15 بار تکرار کنید.

ورزش های فیزیوتراپی دیسک گردن

چند جلسه فیزیوتراپی برای دیسک گردن لازم است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای ترمیم و درمان دیسک گردن به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر دچار دیسک گردن شدید شده‌اید و وضعیت سلامتی خوبی ندارید، تعداد جلسات درمانی می‌تواند تا 30 جلسه و یا بیشتر باشد. آسیب‌های جزئی به تعداد جلسات کمتری نیاز دارند.

بهتر است در مورد عواملی که تعیین کننده تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان دیسک گردن هستند، توضیحات بیشتری ارائه دهم:

• شدت آسیب: شدت و وسعت آسیب به دیسک گردن یکی از عوامل اصلی است که تعداد جلسات درمانی را تعیین می‌کند. آسیب‌های شدید‌تر نیاز به تداخلات درمانی بیشتری دارند تا بهبود یابند.
  • سلامت کلی بیمار: وضعیت سلامتی عمومی بیمار نیز تأثیر بسزایی در تعیین تعداد جلسات درمانی دارد. بیمارانی که مشکلات سلامتی دیگری دارند ممکن است نیاز به درمان موازی داشته باشند که باعث افزایش تعداد جلسات مورد نیاز برای دیسک گردن می‌شود.
  • روش‌های درمانی: نوع درمانی که برای دیسک گردن انتخاب می‌شود نیز نقش مهمی در تعیین تعداد جلسات درمانی دارد. برای مثال، درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی، تزریقات موضعی، ماساژ، و یا جراحی ممکن است نیاز به جلسات متفاوتی داشته باشند.
  • وضعیت پاسخ به درمان: پاسخ بیمار به درمان انتخاب شده نیز تعیین کننده تعداد جلسات مورد نیاز است. در برخی موارد، برخوردهای اولیه ممکن است نیاز به تکرار شوند یا افزایش یابند.

بنابراین، تعیین تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان دیسک گردن به صورت اختصاصی برای هر بیمار و با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای فردی او، باید توسط پزشک یا متخصص فیزیوتراپی انجام شود.

چه مدت طول می‌کشد تا فیزیوتراپی روی دیسک گردن اثر کند؟

به صورت کلی حتی در اولین جلسه هم اثرات فیزیوتراپی دیده می‌شود. با این حال کاهش یا بهبود کامل دیسک گردن به کمک فیزیوتراپی معمولاً در یک دوره 6 تا 12 هفته رخ می‌دهد.

آیا می‌توان دیسک گردن را با انجام تمرینات ورزشی در خانه درمان کرد؟

خیر. برای درمان دیسک گردن حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. انجام خودسرانه تمرینات ورزشی بدون متخصص ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به وجود آورد و سلامت شما را به خطر اندازد.

هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن

هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد:

• تعداد جلسات: بسته به علائم، سن بیمار و نیازهای خاص، تعداد جلسات متغیر خواهد بود. بدیهی است که هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد، هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن هم افزایش خواهد یافت.
  • تکنیک‌ها و تجهیزات: تجهیزات و تکنیک‌های زیادی در فیزیوتراپی وجود دارد. برخی از روش‌ها شامل استئوپاتی، ماساژهای بادی و ریلکس، آب درمانی و طب سوزنی است. بسته به تجهیزات موجود در کلینیک، قیمت فیزیوتراپی دیسک گردن تغییر خواهد کرد.
  • بیمه: برخی از خدمات فیزیوتراپی مشمول بیمه می‌شود. بسته به نوع بیمه درمانی، ممکن است بخشی از هزینه‌ها توسط شرکت بیمه تأمین شوند. در این صورت هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن کاهش خواهد یافت.

به صورت کلی هزینه درمان بستگی به شرایط بیمار دارد. برای دریافت دقیق هزینه فیزیوتراپی دیسک گردن بهتر است که توسط پزشک متخصص ویزیت شوید تا بر اساس تشخیص پزشک، تعداد جلسات مشخص شود. کلینیک سایا یکی از مجهزترین کلینیک‌های فیزیوتراپی در سراسر کشور است. جهت رزرو نوبت و دریافت هزینه فیزیوتراپی گردن در کلینیک مایا با شماره 02188673287 تماس بگیرید.

4 نظر در “حرکات فیزیوتراپی برای دیسک گردن

1. واقعا حرکات فیزیوتراپی برای دیسک گردن تاثیر گزاره؟ من خیلی وقته گردنم درد میکنه اصلا اسیرم کرده.

1. سلام خدمت شما وقتتون بخیر، بله، حرکات فیزیوتراپی می تونه برای دیسک گردن بسیار موثر باشه. در واقع، فیزیوتراپی یکی از اولین خطوط درمانی برای دیسک گردن هست،
      فیزیوتراپی درد و سفتی گردن رو کم میکنه، تمرینات کششی در فیزیوتراپی به انعطاف پذیری عضلات کمک میکنه و خیلی فواید دیگ برای بهبود دیسک گردن شما داره.

2. سلام من مادرم دیسک گردن داره و فیزیوتراپی دکتر براش تجویز کرده، میخواستم ببینم چند جلسه فیزیوتراپی برای دیسک گردن لازم هست؟ و چقدر زمان میبره؟

1. سلام آقای مهرابی عزیز
      اکثر افراد مبتلا به دیسک گردن به 6 تا 12 جلسه فیزیوتراپی نیاز دارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به جلسات بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشند.

مدت زمان هر جلسه فیزیوتراپی معمولاً 30 تا 60 دقیقه است. در طول هر جلسه، فیزیوتراپیست مادرتان را معاینه می کند، تمریناتی را برای او انجام می دهد و ممکن است از درمان هایی مانند گرما، سرما یا تحریک الکتریکی استفاده کند.

مهم است که مادرتان تمام جلسات فیزیوتراپی خود را طبق برنامه انجام دهد و تمرینات خانگی خود را به طور منظم انجام دهد. این به او کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد و از بازگشت علائم جلوگیری کند.