تاریخ انتشار : 25 مهر 1401 | آخرین به روز رسانی : 6 خرداد 1402
پارگی لابروم لگن چیست؟

ساختار باسن به شکل توپ و سوکت می‌باشد. لابروم، بافت انعطاف‌پذیر در داخل مفصل می‌باشد، که ترکیبی از غضروف و تاندون است. لابروم لگن به قرارگیری عمیق و محکم سوکت، کمک می‌کند. سوکت اصطلاحاً استابولوم نام دارد. لابروم لگن یک ناحیه حیاتی برای حفظ سلامت و عملکرد مفصل ران است. لابروم لگن دامنه‌ی حرکتی را آسان می‌کند و اجازه حرکت در زوایای گوناگون و چرخش را ممکن می‌سازد. لابروم لگن دور تا دور استابولوم می‌چسبد و به حفظ پایداری سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم کمک می‌کند. لابروم لگن در واقع به جز امکان حرکت، بافتی است که موجب پایداری مفصل ران و کمک به سر استخوان ران جهت حرکت آرام در داخل حفره استابولوم می‌شود.

پارگی لابروم لگن چیست؟

امکان پارگی لابروم لگن و آسیب به آن اکثر مواقع در هنگام وارد شدن ضربات شدید و سنگین به وجود می‌آید. پارگی لابروم لگن بیش‌تر در ورزشکارانی که در معرض برخوردهای شدید قرار دارند امکان دارد اتفاق بیفتد. گاهی اوقات نیز هنگام فعالیت‌های سنگین بدنی و ورزشی لابروم لگن بین سر استخوان ران و لبه حفره استابولوم گیر می‌کند و بر اثر فشار بین این دو استخوان، مخصوصاً هنگامی که ران خم می‌شود و به داخل می‌چرخد، پارگی لابروم لگن رخ می‌دهد. زمین خوردن، تصادف وسایل نقلیه، سر خوردن و ورزش‌هایی مانند فوتبال، هاکی، باله، دو میدانی از عوامل اصلی پارگی لابروم لگن می‌باشند. پارگی لابروم لگن با درد همراه است و می‌تواند سبب ایجاد خلل در انجام کارهای روزانه شود. البته لازم به ذکر است پارگی لابروم لگن بیش‌تر در اثر ضربات مکرر و به‌تدریج رخ می‌دهد.

پارگی لابروم لگن

علائم پارگی لابروم لگن چیست؟

پارگی لابروم لگن، مانند احساس فشاری روی کشاله ران می‌باشد که با هر قدم و راه رفتن دردناک‌تر می‌شود. درد پارگی لابروم لگن دائمی نیست، اما به تدریج بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. در صورت درمان نکردن پارگی لابروم لگن افراد درد مداوم و مبهمی را تجربه می‌کنند که با فعالیت بیش‌تر این درد بدتر می شود و درد آن دائمی می‌شود. در صورت طولانی شدن مدت پارگی لابروم لگن، دشواری در راه رفتن و امکان آرتروز و آرتریت زیاد می‌شود.

احساس درد در هنگام خم شدن یا ورزش، احساس قفل شدن در لگن هنگام حرکت، درد یا سفتی لگن، درد در کشاله ران و باسن و بی‌ثباتی پاها از سایر علائم پارگی لابروم لگن می‌باشد که اگر تا چند هفته درد ادامه داشت باید به پزشک متخصص و کلینیک فیزیوتراپی مراجعه شود.

کلینیک فیزیوتراپی سایا

با به‌روزترین و مدرن‌ترین متدهای درمان فیزیوتراپی

برای تشخیص پارگی لابروم لگن، ممکن است پزشک در طول معاینه، از شما بخواهد پای خود را حرکت دهید یا راه بروید. معاینه فیزیکی برای ارزیابی علائم تورم و التهاب، دامنه حرکتی لگن و حرکاتی که باعث درد می شوند، انجام می‌شود. توانایی حرکتی شخص و هر دردی که در حین حرکت احساس می‌کند، می‌تواند به پزشک در تشخیص درست پارگی لابروم لگن کمک کند.

در صورت نیاز، پزشک با عکس‌برداری اشعه ایکس و MRI می‌تواند مشکلات استخوان‌ها و پارگی لابروم لگن، محل آن و شدت آسیب را تشخیص دهد.

عوارض پارگی لابروم لگن

• کاهش تحرک مفصل لگن
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • خشکی مفصل لگن
  • عدم تحمل درد و از دست دادن تعادل، هنگام فشار وزن روی پای آسیب دیده

درمان پارگی لابروم لگن

پارگی لابروم لگن به خودی خود، درمان نمی‌یابد. با این حال، اگر پارگی خیلی جزئی باشد، حرکت را محدود نکند و درد زیادی نداشته باشد، می‌توان بدون ترمیم پارگی لابروم لگن را کنترل کرد. چندین گزینه برای درمان پارگی لابروم لگن وجود دارد. معمولا ما در کلینیک سایا ابتدا درمان‌های غیر جراحی را توصیه می‌کنیم، اما با توجه به شدت پارگی لابروم لگن و درد آن، گاهی اوقات جراحی می‌تواند درمان بهتر و موثرتری باشد.

درمان پارگی لابروم لگن

درمان پارگی لابروم لگن به صورت غیر جراحی به چه صورت است؟

درمان‌های غیرجراحی پارگی لابروم لگن برای مدیریت و جلوگیری از آسیب با استراحت بیش‌تر و اصلاح فعالیت‌های روزانه بیشتر تمرکز دارد. در همین راستا حرکات و ورزش‌هایی که باعث درد و تشدید آسیب می‌شوند را از زندگی روزمره حذف می‌کنند. در صورت دردهای خفیف می‌توان از ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده کرد. در مراحل بعدی با نظر پزشک می‌توان با تزریق استروئید و بی‌حس کننده از درد جلوگیری کرد.

فیزیوتراپی لابروم لگن

فیزیوتراپی لابروم لگن بهترین درمان غیرجراحی پارگی لابروم لگن می‌باشد. درد مفاصل لگن و پارگی لابروم، می‌تواند برای هر کسی در سنین مختلف اتفاق بیفتد. طبیعی است که در میانسالی و بعد از آن امکان وقوع پارگی لابروم لگن بیش‌تر می‌باشد. احساس درد در قسمت بیرونی لگن، بالای ران یا خارج از باسن اغلب به دلیل پارگی لابروم لگن ایجاد می شود.

در صورت مشاهده علائم و عوارض پارگی لابروم لگن، با نظر پزشک متخصص، نیاز به خدمات فیزیوتراپی لگن دارید.

لابروم لگن، شامل تمریناتی است که باعث تقویت عضلات کف لگن و حرکت با درد کمتر کمک می کند.

برای مشاوره و رزرو نوبت ویزیت و  فیزیوتراپی با کلینیک سایا تماس بگیرید.

جراحی پارگی لابروم لگن چگونه است؟

در صورتی که درمان‌های فوق موثر واقع نشد و درد بیمار کاهش نیابد، جراحی به عنوان آخرین راه‌حل انجام می‌شود. در مواقعی که آسیب و پارگی لابروم لگن شدید می‌باشد یا بعد از احساس درد و جواب نگرفتن از گزینه‌های غیرجراحی، پزشک احتمالاً جراحی را توصیه می‌کند. جراحی آرتروسکوپی رایج ترین جراحی برای ترمیم پارگی لابروم لگن است. در این روش جراح ارتوپد، با ایجاد چندین برش کوچک برای دسترسی به مفصل لگن، محل پارگی لابروم لگن را با دوربین مخصوصی به نام آرتروسکوپ مشخص می‌کند. بعد از مشخص شدن محل پارگی لابروم لگن، جراح از ابزارهای جراحی برای ترمیم آن استفاده می کند. ترمیم شامل برداشتن قسمت های فرسوده لابروم لگن، بخیه زدن قسمت های پاره شده به هم یا استفاده از بافت سایر قسمت های بدن برای جایگزینی قسمت از دست رفته لابروم می‌باشد. این جراحی نیازی به بستری شدن و تحت مراقبت بودن ندارد. تقریباً بلافاصله پس از ترمیم لابروم لگن، می‌توانید فعالیت‌های کم شدت مانند راه رفتن را از سر بگیرید و می‌توانید بعد از یک یا دو هفته، به سر کار خود برگردید.

سخن پایانی

اگر تا این‌جا با این مقاله و کلینیک سایا همراه شدید، دیگر باید با دلایل، علائم و درمان پارگی لابروم لگن آشنا شده باشید. در کل نیاز است که شخص مخصوصاً در هنگام بروز درد، مراقبت بیش‌تری به عمل بیاورد. کاهش فعالیت و جلوگیری از نشستن و ایستادن‌های زیاد که به مفصل لگن فشار وارد می‌کند، علاوه بر فیزیوتراپی لگن به درمان درد لگن نیز کمک می‌کند. در صورت بروز درد، استفاده از کمپرس سرد و گرم روی ناحیه دردناک به تسکین درد کمک می کند. استفاده از مسکن ها و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و در صورت درد شدید تزریق زیر نظر پزشک متخصص در ناحیه دردناک توصیه می شود. فیزیوتراپی لگن یکی از موثرترین روش‌های درمان پارگی لابروم لگن و بهبود مشکلات و بیماری های لگن و وضعیت لابروم لگن قبل و بعد از جراحی است. فیزیوتراپی عاملی است کخ بسیاری از بیماران را از انجام جراحی های غیر ضروری بی‌نیاز می‌کند. در صورت انجام جراحی هم، برای شروع ورزش و بازیابی دامنه حرکتی و تقویت مفصل ران، باید فیزیوتراپی را آغاز کنید. برای رزرو نوبت ویزیت و  فیزیوتراپی با کلینیک سایا تماس بگیرید.

برچسب ها : مفاصل