هرآنچه که باید درباره فاشیا ریلیز بدانید.

تاریخ انتشار : 28 مهر 1400 | آخرین به روز رسانی : 12 بهمن 1401
هرآنچه که باید درباره فاشیاریلیز بدانید.

فاشیا ریلیز نوعی فیزیوتراپی است که اغلب برای درمان سندرم درد میوفاشیال استفاده می‌شود. سندرم درد میوفاشیال یک اختلال درد مزمن است که در اثر حساسیت و سفت شدن بافت های میوفاشیال ایجاد می شود. این بافتها ماهیچه های سراسر بدن شما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کنند. این درد معمولاً از نقاط خاصی در بافت های میوفاشیال شما به نام “نقاط ماشه ای” سرچشمه می گیرد.

انتشار مایوفاشیال بر کاهش درد یا کاهش تنش و سفتی در نقاط ماشه تمرکز می کند. همیشه نمی توان فهمید که چه نقطه ای باعث درد می شود. تشخیص درد در یک نقطه بسیار دشوار است. به همین دلیل ، ترشح مایوفاشیال اغلب در یک منطقه وسیع از ماهیچه ها و بافت ها استفاده می شود و نه دریک نقاط واحد.

فاشیا چیست؟

فاشیا یک لایه نازک از بافت همبند است که هر اندام ، رگ خونی ، استخوان ، فیبر عصبی و ماهیچه را احاطه کرده و در جای خود نگه می دارد. فاشیا دارای اعصابی است که آن را به اندازه پوست حساس می کند. وقتی استرس می گیرد، سفت می شود.

اگرچه فاشیا شبیه یک ورق بافت است ، اما در واقع از چندین لایه تشکیل شده است که مایع بین آنها هیالورونان نامیده می شود. طراحی شده است تا هنگام حرکت کشش پیدا کند. اما موارد خاصی وجود دارد که باعث ضخیم شدن فاسیا و چسبندگی آن می شود. هنگامی که خشک می شود و در اطراف ماهیچه ها سفت می شود ، می تواند تحرک را محدود کرده و باعث ایجاد گره های دردناک شود.

فاشیا

فاشیا ریلیز چگونه کار می کند؟

اکثر درمان های فاشیاریلیز در طول یک جلسه ماساژ درمانی انجام می شود. برخی از پزشکان کایروپراکتیک و پزشکان سنتی نیز ممکن است آن را پیشنهاد دهند. درمانگر شما میوفاشیال را به آرامی ماساژ داده و مناطق سفت یا سفت شده را شناسایی می‌کند. میوفاشیال طبیعی باید انعطاف پذیروکشسان باشد. درمانگر شروع به ماساژ و کشش مناطقی می کند که با فشار سبک دستی احساس سفتی می‌کنند.

سپس درمانگر به بافت و غلاف حمایتی دراز بین بردن فشار و سفتی کمک می کند. این فرایند چندین بار در یک نقطه ماشه و در سایر نقاط ماشه ای تکرار می شود تا زمانی که درمانگر احساس کند تنش به طور کامل آزاد شده است. این نواحی که ماساژور در آن کار می کند ممکن است در نزدیکی محل منشاء درد یا جایی که شما درد را به طور برجسته احساس می کنید نباشد. انتشار مایوفاشیال شبکه گسترده تری از ماهیچه ها را ایجاد می کند که ممکن است باعث درد شما شوند. سعی می کند با آزادسازی نقاط ماشه ای در بخش وسیعی از سیستم عضلانی ، تنش را در بدن شما کاهش دهد.

چه کسانی می تواننند از فاشیا ریلیز استفاده کنند؟

بسیاری از بیماران پس از از دست دادن انعطاف پذیری یا عملکرد خود در پی آسیب یا در صورت مشاهده درد مداوم کمر، شانه، مفصل ران یا عملاً در هر ناحیه حاوی بافت نرم ، به دنبال درمان میوفاشیال هستند.

سایر بیماریهایی که با درمان رهاسازی مایوفاشیال درمان می شوند شامل اختلال مفصل فکی (فک پایین)، سندرم تونل مچ دست یا احتمالاً فیبرومیالژیا یا سردردهای میگرنی است . علائم بیمار معمولاً شامل موارد زیر است:

سفت شدن بافت ها که حرکت را محدود می کند یا بدن را از هم راستا بودن عضلات خارج می کند و باعث می شود افراد از یک مفصل ران یا شانه استفاده کنند. احساس فشار بیش از حد بر عضلات یا مفاصل که باعث ایجاد درد می شود. ایجاد درد در هر قسمت یا قسمتی از بدن ، از جمله سردرد یا کمردرد.

بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاشیال اغلب ازاین درمان استفاده می کنند. و همچنین افرادی که سردردهای مزمن را تجربه می کنند نیز ممکن است با ترشح مایوفاشیال تسکین پیدا کنند. ماساژ ملایم روی ماهیچه های سفت شده دراطراف گردن و سر ممکن است سردرد را کاهش دهد.

این درمان می توان برای برخی از افراد مبتلا به واریس کمک کننده باشد، درنارسایی وریدی  حوضچه خون کشیده می شود و در نهایت به رگ های پاهای شما آسیب می رساند. موجب ایجاد احساس درد در ناحیه ی آسیب دیده بشود. رهاسازی مایوفاشیال ممکن است همراه با سایر درمانها برای کاهش تجمع و درد ناشی از نارسایی وریدی استفاده شود.

فاشیا ریلیز

ماساژ فاشیا ریلیز برای چه کسانی مناسب نیست؟

رهاسازی مایوفاشیال با ماساژ درمانی خطرات بسیار کمی دارد. چه برای آرامش واستراحت انجام دهید چه برای تسکین درد؛ با این حال این ماساژ برای بعضی از افراد مناسب نیست؛  که عبارتند از:

• با سوختگی ، جراحات یا زخم های دردناک
  • با شکستگی استخوان
  • با استخوان های شکننده یا ضعیف
  • با ترومبوزورید عمقی یا مشکلات ورید عمقی
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • در موارد بسیار نادر، ماساژ درمانی فاشا ریلیزممکن است باعث موارد زیر شود:
  • خونریزی داخلی
  • فلج موقت یا مشکل در حرکت ماهیچه ها
  • واکنش آلرژیک به روغن، ژل یا لوسیون
  • آسیب عصبی

چگونه درد میوفشیال یا فاشیا قابل تشخیص است؟

تعیین اینکه آیا درد شما ناشی از ماهیچه ها ، مفاصل یا فاشیا است می تواند مشکل باشد. به طور کلی ، آسیب های عضلانی و مشکلات مفصلی هرچه بیشتر حرکت کنید بدتر می شوند. چسبندگی فاشیا با حرکت بهتر احساس می شود و همچنین به گرما درمانی که به بازگرداندن قابلیت ارتجاعی بافت کمک می کند ، پاسخ می دهد.

برای برخی از افراد ، چسبندگی می تواند با گذشت زمان بدتر شود و باعث شود فاسیا ماهیچه های اطراف خود را فشرده و کج کند. این می تواند منجر به ایجاد گره های سخت و نرم در ماهیچه ها شود که به آنها نقاط ماشه ای گفته می شود. سندرم درد میوفاشیال شرایطی است که در آن نقاط تحریک کننده باعث بروز درد می شود؛ مانند:

• در حین حرکت
  • وقتی فشار وارد می شود
  • در قسمتهای ظاهراً نامربوط بدن (درد ارجاع شده)

درمان بر تسکین درد تمرکز می کند و باعث کشیده شدن فاسیا و فیبرهای عضلانی می شود. گزینه های پزشکی شامل مسکن ها ، فیزیوتراپی، فاشیا ریلیز و تزریق دارو به طورمستقیم در نقاط ماشه ای است.

علل درد میوفاشیال

درد میوفاشیال می تواند دو منبع داشته باشد. درد می تواند از ماهیچه های اسکلتی یا بافت های همبند ایجاد شود که توسط فاشیای تنگ به هم چسبیده اند. علاوه بر این، درد همچنین می تواند از بافت آسیب دیده میوفاشیال ایجاد شود ، گاهی اوقات در نقطه ماشه که در آن انقباض فیبرهای عضلانی رخ داده است. در هر صورت ، محدودیت یا انقباض جریان خون را به ساختارهای آسیب دیده مهار می کند ، بنابراین روند انقباض را بیشتر می کند مگر اینکه ناحیه درمان شود.

هدف از درمان  این است که فاشیا کشیده و شل شود تا آن و سایر ساختارهای مجاور بتوانند آزادتر حرکت کنند و حرکت بیمار بازگردد. به همین دلیل، گاهی از درمان میوفاشیال به عنوان درمان رهایی از میوفاشیال یا فاشیا ریلیز یاد می شود. همچنین ممکن است توسط دیگران به عنوان درمان نقطه تحریک میوفاشیال شناخته شود.

چه کسی درمان آزادسازی مایوفاشیال یافاشیا ریلیز را ارائه می دهد؟

بسیاری از انواع مختلف متخصصان بهداشت می توانند درمان ترشح مایوفاشیال را ارائه دهند، از جمله پزشکان متخصص استخوان، کایروپراکتیک، درمانگران فیزیکی یا شغلی، ماساژورها یا متخصصان ورزشی، متخصصین آسیب.

جلسات درمانی

از الگویی مشابه فیزیوتراپی برای توانبخشی بعد ازعمل استفاده می شود . قرار ملاقات اولیه به تعیین مناطقی از فاشیا که به نظرمی رسد مشکل دارند محدود است، و اندازه گیری میزان از دست دادن حرکت یا از دست دادن تقارن دربدن اختصاص می یابد.

جلسات درمانی بعدی ممکن است؛ شامل موارد زیر باشد:

• حداقل 30 جلسه 50 دقیقه یا بیشتر
  • روزانه یا هر چند روز یکبار انجام می شود.
  • در کلینیک سرپایی یا مرکز بهداشتی انجام شود.
  • از یک درمانگر آموزش دیده بخواهید که در یک اتاق درمانی آرامش بخش خصوصی ، درمان عملی را ارائه دهد.
  • بسته به ماهیت و شدت ناتوانی، طی چند هفته یا ماه طول می کشد.

نحوه ماساژدرمان درقسمتهای مختلف بدن متفاوت است ، اما عموما شامل اعمال ملایم فشار یا کشش پایدار کم در ناحیه آسیب دیده است. پیشرفت با میزان افزایش حرکت یا عملکرد و احساس کاهش درد توسط بیمار اندازه گیری می شود.

یک نظر در “هرآنچه که باید درباره فاشیا ریلیز بدانید.