آیا فیزیوتراپی به درمان صافی کف پا کمک می کند؟

تاریخ انتشار : 26 اسفند 1400 | آخرین به روز رسانی : 25 دی 1402
درمان صافی کف پا با فیزیوتراپی

یکی از مشکلات رایج در ناحیه پا، صافی کف پا است. صافی کف پا می‌تواند آسیب‌های جانبی زیادی را در قسمت‌های متفاوت بدن ایجاد کند درنتیجه درمان آن بسیار حائز اهمیت است. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان صافی کف پا وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم درباره‌ي صافی کف پا، علل و درمان آن، به‌ویژه درمان فیزیوتراپی، بیشتر بدانیم.

صافی کف پا چیست؟

داشتن کف پای صاف که به آن صافی کف پا نیز گفته می‌شود، وضعیتی است که در آن کف یک یا هر دو پا دارای قوس کم یا بدون قوس است. به‌عبارت‌دیگر، صافی کف پا زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ فاصله‌ای بین کف پای شما و زمین باقی نباشد، یا فاصله اندکی وجود داشته باشد. در این بیماری، وقتی می‌ایستید، بالشتک‌های پا به زمین فشار می‌آورند. به‌طورمعمول، شما نمی‌توانید قوس پا را ببینید، اما زمانی که کف پا را بلند می‌کنید، قوس ظاهر می‌شود.

همه نوزادان در بدو تولد دارای کف پای صاف هستند. قوس‌ها معمولاً در سن 6 سالگی ایجاد می‌شوند. از هر 10 کودک دو نفر در بزرگ‌سالی همچنان دارای کف پای صاف خواهند بود.

صافی کف پا برای اکثر افراد مشکل جدی و خطرناکی ایجاد نمی‌کند اما اگر صافی کف پا باعث درد یا مشکلات دیگر شود، باید سریع به سراغ درمان رفت.

درمان صافی کف پا با فیزیوتراپی

قوس‌های کف پا چه‌کار می‌کنند؟

قوس‌ها به پاهای شما خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری می‌بخشند که باعث می‌شود بتوانید پایتان را خم و راست کنید. قوس‌ها کلید قدرت پا و تعادل شما هستند. قوس‌های کف پا همچنین به توزیع یکنواخت وزن در کل پا کمک می‌کنند. وقتی کف پا صاف باشد، چون وزن به‌صورت متعادل بین دو پا تقسیم نمی‌شود، بار اضافی به زانوها و کمر انتقال می‌شود و التهاب و درد ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث صافی کف پا می‌شود؟

داشتن کف پای صاف ممکن است در ژن شما باشد. همان‌طور که گفته شد، با بالا رفتن سن کودک، قوس‌هایی در کف پا ایجاد می‌شود. برخی از افراد دارای قوس‌های بلند هستند، درحالی‌که برخی دیگر دارای قوس‌های بسیار کم یا تقریباً بدون قوس هستند که همین باعث صافی کف پا می‌شود.

مشکلات خاصی خطر صافی کف پا را افزایش می‌دهند، ازجمله:

• آسیب‌های تاندون آشیل
  • شکستن استخوان
  • فلج مغزی
  • سندرم داون
  • فشارخون بالا
  • روماتیسم مفصلی
  • استفاده بلندمدت از کفش پاشنه‌بلند

علائم صافی کف پا چیست؟

بسیاری از افراد مبتلابه صافی کف پا، درد یا مشکلات خاصی تجربه نمی‌کنند؛ اما انواع خاصی از صافی کف پا می‌تواند دردناک باشد. علائم صافی کف پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• گرفتگی عضلات پا
  • درد عضلانی (درد یا خستگی) در پا یا ساق پا
  • درد در قسمت قوس، مچ پا، پاشنه یا قسمت خارجی پا
  • درد هنگام راه رفتن یا تغییر در نحوه راه رفتن
  • بدشکلی انگشتان پا (قسمت جلوی پا و انگشتان پا به سمت بیرون متمایل می‌شوند)

درمان صافی کف پا به چه صورت است؟

1. پوشیدن کفش‌های طبی

کفش‌هایی مخصوص صافی کف پا وجود دارند که در آن‌ها کفی مناسب از قوس کف پا محافظت می‌کند و از وارد شدن فشار به قوس پا جلوگیری می‌کنند. این کفی‌ها از چرخش پاها به داخل یا خارج جلوگیری می‌کند، زیرا این حرکات باعث افزایش درد در پایین‌تنه و کمر می‌شوند. درنتیجه درد پای ناشی از صافی کف پا با کفش و کفی طبی مناسب کاهش پیدا می‌کند.

2. تغییر سبک زندگی

برای کاهش صافی کف پا و درد ناشی از آن باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال باید وزن متناسب داشته باشید و در صورت اضافه‌وزن به فکر کم کردن وزن باشید. به‌علاوه باید انجام یکسری از ورزش‌های خاص را به برنامه‌ي روزانه‌تان اضافه کنید. همچنین از ایستادن طولانی‌مدت بپرهیزید.

3. دارو

بسته به علت کف پای صاف، شما ممکن است به‌طور مداوم درد و التهاب داشته باشید. در این صورت ممکن است پزشک شما برای کاهش ناراحتی ناشی از این علائم دارویی تجویز کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند تورم و درد را تسکین دهند.

4. جراحی پا

جراحی می‌تواند در موارد جدی‌تر یک گزینه باشد اما معمولاً آخرین راه‌حل است.

جراح ارتوپد ممکن است در پاهای شما قوس ایجاد کند، تاندون‌ها را ترمیم کند یا استخوان‌ها یا مفاصل شما را جوش دهد. اگر تاندون آشیل شما خیلی کوتاه باشد، جراح می‌تواند آن را برای کاهش درد شما بلندتر کند.

5. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان صافی کف پا می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ اما چگونگی مؤثر بودن آن را در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم. پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

درمان صافی کف پا

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند به درمان صافی کف پا کمک کند؟

یکی از راه‌های ایده‌ال برای درمان صافی کف پا، فیزیوتراپی است. هنگامی مراجعه به فیزیوتراپیست، مشکلات شما را بررسی می‌کند تا هرگونه مشکل اساسی سلامتی را مشخص کند.

فیزیوتراپیست‌ها از ترکیبی از تکنیک‌های مختلف برای تسکین مشکلات ناشی از صافی کف پا استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین یکسری تمرینات اصلاحی را به شما می‌آموزند که می‌توانید آن‌ها را در خانه برای تسکین درد پاهای خود انجام دهید. برخی از مواردی که معمولاً در فیزیوتراپی برای درمان صافی کف پا پیشنهاد می‌شود عبارت‌اند از: پوشیدن کفش‌های متناسب، استفاده از کفی‌هایی برای کاهش فشار پا، تمرینات کششی روزانه برای هر دو پا و ساق پا، یخ درمانی برای کاهش التهاب، جلسات فیزیوتراپی برای اصلاح الگوهای راه رفتن، تزریق و یا جراحی برای موارد شدیدتر.

انواع روش های فیزیوتراپی

چند تمرین توصیه‌شده در فیزوتراپی برای درمان صافی کف پا به شرح زیر است:

• ماساژ کف پا با توپ تنیس
  • کشش ساق پا
  • کشش پلانتار فاسیا
  • بلند کردن انگشت شست پا
  • جمع‌کردن حوله با انگشتان پا

1. ماساژ کف پا با توپ تنیس:

روی صندلی بنشینید و در زیر پای خود یک توپ تنیس قرار دهید.

توپ تنیس را زیر کف پا بچرخانید.

وقتی توپ را زیر پا می‌چرخانید روی قوس کف پا تمرکز کنید.

ستون فقرات را در راستای صاف نگه‌دارید.

این کار را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه انجام دهید.

سپس با پای مخالف آن را انجام دهید.

2. کشش ساق پا:

روی پنجه پا بایستید.

پاشنه خود را به‌آرامی پایین بیاورید تا در ساق پای خود احساس کشش کنید.

این حرکت را یک دقیقه نگه‌دارید و سپس رها کنید.

3. کشش پلانتار فاسیا:

در مقابل دیوار بایستید.

انگشتان پا را در مقابل دیوار بکشید و سعی کنید زانوی خود را به‌طرف دیوار ببرید تا احساس کشش ملایمی زیر پای خود بکنید.

این حرکت را نگه‌دارید و سپس رها کنید.

4. بلند کردن انگشت شست پا:

در حالت ایستاده، انگشت شست راست خود را به زمین فشار دهید و چهار انگشت دیگر خود را بالا ببرید.

سپس چهار انگشت پا را به زمین فشار دهید و انگشت شست را بلند کنید.

هر بار ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید و هر بار به مدت ۵ ثانیه بالا نگه‌دارید.

سپس تمرین را روی پای چپ خود انجام دهید.

5. جمع‌کردن حوله با انگشتان پا:

روی یک صندلی بنشینید و به پشتی آن تکیه بدهید سپس یک حوله زیر پای خود قرار دهید.

با انگشتان پا حوله را به‌طرف خودتان بکشید و رها کنید.

پاشنه پای خود را روی زمین نگه‌دارید.

با قرار دادن وزنه در انتهای حوله می‌توانید میزان مقاومت این تمرین را افزایش دهید.

اگر درد کف پای صاف نادیده گرفته شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر درد ناشی از صافی کف پا نادیده گرفته شود، ممکن است پیاده‌روی و انجام سایر فعالیت‌ها سخت‌تر شود، تعادل بدن به هم بخورد و درد در سایر قسمت‌های بدن، ازجمله عضلات، مفاصل و تاندون‌ها ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است بونیون، پینه، فاسیای کف پا، انگشت چکشی، تاول و سایر مشکلات دردناک نیز ایجاد شوند. به‌طورکلی با نادیده گرفتن درد ناشی از صافی کف پا کیفیت زندگی کاهش خواهد یافت.

چگونه از صافی کف پا پیشگیری کنم؟

متأسفانه خبر بد این است که صافی کف پا می‌تواند ارثی باشد و نمی‌توان از علل ارثی پیشگیری کرد.

بااین‌حال، می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن کفش‌های مناسب و حمایت‌ لازم از پا، از بدتر شدن وضعیت و ایجاد درد شدید جلوگیری کنید.

برچسب ها : کف پا