کایروپراکتیک چیست و چه نقشی در درمان دارد؟

تاریخ انتشار : 21 شهریور 1401 | آخرین به روز رسانی : 17 آبان 1402
کایروپراکتیک

درمان کایروپراکتیک علمی است که در دسته‌ی استئوپتی یا همان استخوان‌درمانی و فیزیوتراپی قرار می‌گیرد. رویکرد این روش به این شکل است که ریشه‌ی تمام مشکلات بدن از ستون فقرات است و علت مشکلات بدن این است که مهره‌های ستون فقرا نسبت به هم تنظیم نیستند و سر جای خود قرار ندارند و درنتیجه حتی یک انحراف کوچک می‌تواند باعث دردهای کمر، دست، پا، و غیره شود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر درباره درمان کایروپراکتیک بدانیم.

هنگام انجام فرایند درمان کایروپراکتیک، بیمار روی تخت قرار می‌گیرد و کایروپراکتور با به‌کارگیری تکنیک‌های مخصوص و روش‌های دستی و اعمال فشارهای کنترل‌شده و خفیف بر روی بافت‌های آسیب‌دیده بدن فرد، اقدام به بهبود و درمان این اختلالات می‌کند.

فواید و کاربرد کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک جزو مناسب‌ترین و بهترین روش‌های درمانی است، چراکه نه‌تنها یک روش غیرتهاجمی بوده بلکه مقرون‌به‌صرفه است و عملکرد بسیار بالایی نیز دارد. کاربرد کایروپراکتیک در درمان بیماری‌ها نیز بسیار می‌تواند مؤثر باشد مواردی همچون:

1. تسکین‌دهنده سریع دردها
  2. افزایش تحریک‌پذیری مفاصل
  3. به حداکثر رساندن توانایی بدن
  4. کاهش استرس و بهبود حال فرد
  5. مؤثر برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید
  6. بهبود دامنه حرکتی مفاصل
  7. بهبود عملکرد سیستم اسکلتی
  8. بهبود عملکرد سیستم عصبی

فواید و کاربرد کایروپراکتیک

خواندن مقاله‌ی چگونه ماساژ درمانی درد های عصبی را درمان می کند؟

عوارض کایروپراکتیک و موارد منع استفاده آن چیست؟

همان‌طور که ذکر شد، درمان کایروپراکتیک نوعی درمان دستی شناخته می‌شود و افراد مبتلابه مشکلات و اختلالات زیر نباید از روش‌های کایروپراکتیک و دست‌کاری ستون فقرات استفاده کنند.

1. پوکی استخوان
  2. تنگی کانال نخاعی یا التهاب در قسمت کمر
  3. آرتروز گردن
  4. افرادی که رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند
  5. بیمارانی که درگذشته به سرطان مبتلا بوده‌اند، حتماً باید قبل از هرگونه اقدامی با پزشک خود مشورت کنند.

در این روش درمانی به‌این‌علت که درمانگر مستقیماً با ستون فقرات و اعصاب شخص در ارتباط است، بسیار حساس بوده و نيازمند دقت و توجه بالایی از سوی درمانگر است زیرا ممکن است یک آسیب جزئی یا یک سهل‌انگاری کوچک باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیر نخاعی شود. درمان کایروپراکتیک نوعی از پزشکی جایگزین است که تمرکزش بیشتر آن روی تشخیص و درمان اختلالات حرکتی دستگاه ماهیچه‌ای‌اسکلتی به‌ویژه ستون مهره‌هاست.کایروپراکتیک به‌عنوان شاخه‌ای از علم پزشکی به‌حساب نمی‌آید و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مدرک پزشکی ندارند و در دانشگاه‌های معمول به تحصیل نمی‌پردازند، بلکه در مراکز مخصوص کایروپراکتیک دوره‌های تحصیلی خود را می‌گذرانند و مدرک خود را دریافت می‌کنند.

کاربرد کایروپراکتیک تاکنون فقط در تسکین بعضی از انواع دردهای کمر ثابت‌شده است؛ و ادعاهای بعضی کایروپراکتورها در درمان سایر بیماری‌ها علمی محسوب نمی‌شوند.

کاربرد کایروپراکتیک

برخی تکنیک‌های کایروپراکتیک به‌خصوص روش‌های رایج برای گردن می‌توانند خطرآفرین باشند چراکه می‌توانند موجب گشادشدن ربات‌های گردن شوند، خصوصاً در افرادی که نادانسته مشکلات بافت‌های همبندی مانند سندرم اهلرز دانلوس دارند ممکن است گشادی ربات‌ها به حدی برسد که موجب عدم تعادل مفصل آتلانتو-اکسیال (مفصل میان مهره ۱ و ۲) یا مفصل آتلانتو-اکسیپیتال (مفصل میان جمجمه و مهره ۱) بشود که این امر می‌تواند موجب شود که با چرخش یا حرکت معمول گردن ساقه مغز (مدولا) یا نخاع گردنی فشرده بشود و انواع مشکلات نورولوژیک مانند خستگی مفرط و سردرد زیر جمجمه و بی‌خوابی و … به وجود بیاید.

ازجمله سایر خطرات پیچاندن‌های ناگهانی گردن که جزو تکنیک‌های رایج کایروپراکتیک است، می‌توان به وقوع سکته مغزی اشاره کرد که در موارد اندکی رخ‌داده است.

در حالی که اثربخشی تکنیک‌های گردن تاکنون به هیچ وجه در درمان هیچ بیماری مشخص نشده اما خطرات بالقوه آن اثبات‌شده است، پزشکان توصیه می‌کنند که هیچ‌گاه به کایروپراکتورها اجازه ندهید ستون فقرات شمارا از قسمت شانه به بالا لمس کنند.

انواع‌ کایروپراکتیک چیست؟

در اصل کایروپراکتورها در انواع کایروپراکتیک از هیچ‌گونه مواد شیمیایی و دارویی استفاده نکرده و فقط بخش‌های اسکلتی عضلانی بدن که عملکرد خوبی ندارند را بهبود و تعدیل می‌بخشند. دست‌کاری ستون فقرات در حالت معمول امری بدون درد خواهد بود. اگر فرد از قبل دچار کمردرد باشد ممکن است حین انجام روش کایروپراکتیک تا حدی احساس درد داشته باشد.

روش کایروپراکتیک به‌عنوان یک شیوه‌ی درمانی مکمل است که می‌تواند از ترکیب چندین روش در امتداد یکدیگر، استفاده کند. انواع کایروپراکتیک به‌منظور تسریع روند بهبودی و دوری از داروهای مخرب انجام می‌شود. به بیانی دیگر، کایروپراکتور‌ها می‌توانند با ترکیب این ماساژ و فن‌های دیگر، شیوه‌های متنوعی از انواع کایروپراکتیک را ارائه کنند. برای مثال می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

1. ترکیب با تحریک الکتریکی
  2. ماساژ و مانیپولاسیون بافت‌های نرم
  3. تکنیک آرام سازی
  4. انواع کایروپراکتیک سرد و گرم (یخ و حرارت)
  5. ترکیب با اشعه مادون قرمز
  6. ماساژ در کنار ورزش عمومی و بازتوانی
  7. تجویز مکمل‌های غذایی

چه بیماری‌هایی با روش کایروپراکتیک، درمان می‌شوند؟

درمان‌ کایروپراکتیک، اصولاً برای دردهای استخوانی-عضلانی و مشکلات مفاصل کاربرد دارند. با این وجود برخی از متخصصان، امروزه این روش را برای دردها و مشکلات دیگری نیز، استفاده می‌کنند، که می‌توان گفت اصلاً ربطی به استخوان و عضلات، ندارند.

تا به امروز بیماری‌های بسیاری در فهرست درمان کایروپراکتیک جای گرفته‌اند. درمجموع این روش سنتی، توانسته در سراسر جهان، خود را به‌عنوان یک روش مؤثر و مکمل درمانی، اثبات کند. از بیماری‌های قابل‌درمان با این روش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسریع بهبود آسیب‌دیدگی‌ها
  • برخی از اختلالات ستون فقرات
  • لغزندگی دیسک کمر و کمردرد
  • سیاتیک و پادرد
  • درد گردن
  • سرماخوردگی مهره‌های کمر
  • کاهش درد کمر در دوران بارداری
  • درد شانه
  • دردهای پا، ازجمله مفصل ران، زانو، مچ و کف پا
  • دردهای مربوط به دست مانند آرنج، مچ و مفاصل کف دست
  • فیبرومیالژیا یا سندرم دردهای اسکلتی-عضلانی مزمن
  • آسم
  • حساسیت‌‌ها
  • کاهش درد در قاعدگی‌های دردناک
  • درمان قولنج در نوزادان
  • میگرن و سردرد
  • اختلالات گوارشی در روده و معده
  • برخی بیماری‌های روانی مانند افسردگی، فوبیا و اضطراب

سخن پایانی

حتماً به خاطر داشته باشید روش کایروپراکتیک، به دلیل ارتباط مستقیمی که با ستون فقرات دارد، بسیار حساس است و در صورت خود درمانی و یا انجام توسط افراد نابلد و غیرمتخصص می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد رقم بزند. پس حتماً پیش از انجام هرگونه روش درمان کایروپراکتیک با فرد متخصص مشورت کنید و همچنین به‌هیچ‌عنوان به مراکز درمانی یا ماساژ بدون مجوز، اعتماد نکنید.

دسته بندی : استئوپاتیمقالات
برچسب ها : ستون فقرات