آیا ماساژ به درمان میگرن کمک می کند؟

تاریخ انتشار : 27 بهمن 1400 | آخرین به روز رسانی : 25 دی 1401
آیا ماساژ به درمان میگرن کمک می کند؟

بی‌شک در زندگی همه‌ی ما، سردرد یکی از ناخوشایند‌ترین تجربیات است که چالش‌های زیادی را با خود به همراه دارد. تقریباً می‌توان گفت هیچ‌کس دوست ندارد درد داشته باشد، سردرد به‌طورکلی ناراحت‌کننده است؛ اما این زمانی بدتر می‌شود که شما مبتلا به سردرد میگرنی باشید!

برای افرادی که از میگرن رنج می‌برند، این درد می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. حتی می‌تواند زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها را مختل کند. چه یک‌بار به سراغ کسی بیاید یا همیشگی باشد، راه‌حلی نیاز دارد. میگرن می‌تواند افراد را برای مدت طولانی در بستر نگه دارد.

گاهی افراد مبتلا به میگرن، برای اینکه از دست این درد خلاصی یابند، رو به انجام دادن هر کاری که حتی اندکی، تسکینشان دهد، می‌آورند. یکی از این کارها ماساژ درمانی است که امروزه طرفداران بی‌شماری دارد.

در مقاله امروز همراه ما باشید، تا در رابطه با میگرن و اثر ماساژ درمانی بر درمان میگرن برای شما بگوییم و آن را باهم برسی کنیم.

سردرد‌های میگرنی چگونه است؟!

همان‌طور که قبلاً تصور می‌شد، میگرن یک بیماری عصبی است، نه یک مشکل عروقی!

دکتر Peter Goadsby, M.D متخصص مغز و اعصاب و متخصص سردرد در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، این بیماری را به عنوان یک تمایل ارثی به سردرد همراه با اختلال حسی توصیف می‌کند. این یک بی‌ثباتی در نحوه برخورد مغز با اطلاعات حسی ورودی است و این بی‌ثباتی می‌تواند تحت تأثیر تغییرات فیزیولوژیکی مانند خواب، ورزش و گرسنگی قرار گیرد.

آشنایی با بهترین کلینیک ماساژ درمانی

میگرن یک بیماری پیچیده است که می‌تواند توسط عوامل مختلفی فعال شود، اما با مداخلات مختلفی نیز می‌تواند آن را کاهش دهد.

ابتدا بیایید چگونگی ایجاد میگرن در ۴ مرحله را باهم برسی کنیم تا نحوه ایجاد آن را درک کنیم.

مرحله اول: ظهور اولیه علائم

تا 72 ساعت قبل از شروع درد، علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که خبر از شروع یک میگرن قریب‌الوقوع می‌دهد. این علائم می‌تواند شامل خستگی شدید یا بیش فعالی، مشکل در تمرکز، میل به غذا، خواب‌آلودگی و گردن درد باشد.

• مرحله دوم: هاله بینایی

شایع‌ترین هاله گزارش‌شده بصری است، اگرچه فقط در یک‌سوم از جمعیت میگرنی رخ می‌دهد. بینایی فرد ممکن است با لکه‌های درخشان، خطوط زیگزاگ یا دید تونلی که بین 20 تا 60 دقیقه طول می‌کشد، قطع شود. هاله می‌تواند به روش‌های دیگری نیز ظاهر شود، مانند سرگیجه، وزوز گوش (زنگ در گوش) و حتی فلج موقت در یک طرف بدن.

• مرحله سوم: حمله میگرنی

درد در این مرحله اغلب به صورت ضربان دار، سوراخ کننده یا ضربان دار توصیف می‌شود. مشتری همچنین ممکن است به نور، صدا و بو حساس باشد.

• مرحله چهارم: فاز نهایی یا POSTDROME

پس از کاهش درد، بدن نیاز به یک دوره بهبودی دارد. فرد ممکن است احساس خستگی، تنبلی، سردرگمی و حتی افسردگی کند.

آیا درمان میگرن با ماساژ می‌تواند مفید باشد؟!

بله! درمان میگرن با ماساژ، روشی مفید است. ماساژ درمانی در درمان میگرن و سردردهای تنشی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

هم سردردهای تنشی و هم میگرن به‌طور مؤثر با ماساژ درمانی درمان شده‌اند. ماساژ نه‌تنها می‌تواند به تسکین سردرد کمک کند، بلکه می‌تواند به جلوگیری از بروز سردرد نیز کمک کند.

طبق اظهارات دکتر Dawn Buse, Ph.D دکترای علوم اعصاب در کالج پزشکی آلبرت انیشتین و مدیر پزشکی رفتاری در مرکز سردرد Montefiore در نیویورک، می‌گوید: «داده‌های مربوط به اثربخشی ماساژ برای میگرن تا حدودی محدود است. این بدان معنا نیست که ماساژ برای میگرن مفید نیست، بلکه به این معناست که مطالعات کمی انجام شده است. بنابراین ما شواهد علمی لازم برای اظهارنظر قاطع در مورد اثربخشی آن را نداریم. این تا حد زیادی به دلیل این واقعیت است که بودجه کمتری برای حمایت از تحقیقات در مورد ماساژ و سایر درمان‌های غیر دارویی نسبت به حمایت از آزمایش داروهای جدید وجود دارد. با این حال، بسیاری از بیماران ماساژ درمانی را مفید می‌دانند، در این صورت من آن‌ها را تشویق می‌کنم تا آن را در کنار سایر عادات سبک زندگی سالم، آرامش و فعالیت‌های مراقبت از خود، بخشی منظم از برنامه درمانی خود قرار دهند.»

سردردهای میگرنی

درمان میگرن با ماساژ چگونه میسر می‌شود؟!

هرکسی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برد، می‌داند که میگرن چقدر می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. از حساسیت به نور و صدا گرفته تا حالت تهوع و علائم همراه با این بیماری مزمن که می‌تواند برای زندگی عادی به طرز باورنکردنی ناتوان‌کننده باشد. اگر شما یا کسی که می‌شناسید با درد فلج‌کننده میگرن زندگی کرده است، ممکن است به شکل ماساژ درمانی تسکین یابد.

مطالعه مقاله عوارض ماساژ درمانی

اما شاید با خواندن پاراگراف‌های قبلی این سؤال از ذهنتان گذشته باشد که درمان میگرن با ماساژ چگونه صورت می‌گیرد؟ چگونه ماساژ درمانی با میگرن مقابله می‌کند؟! با ما همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم.

میگرن می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، و یافتن روشی برای درمان مناسب برای همه افراد مبتلا به میگرن دشوار است. با این حال، ویژگی‌های مشترکی وجود دارد که با شروع میگرن مرتبط است؛ که ماساژ درمانی می‌تواند به مقابله با آن‌ها کمک کند، مانند:

1. کاهش سروتونین:

اعتقاد بر این است که سطوح پایین سروتونین با میگرن مرتبط است. ماساژ درمانی می‌تواند به افزایش سطح سروتونین کمک کند، نه‌تنها خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه درد میگرن را نیز تسکین می‌دهد.

2. کاهش تنش:

ماساژ درمانی، به ویژه ماساژ سر، برای از بین بردن تنش استفاده می‌شود که به کاهش درد میگرن کمک می‌کند. این کاهش تنش اغلب بلافاصله در طول یک جلسه ماساژ رخ می‌دهد.

3. علائم کاهش درد:

ماساژ درمانی برای کاهش درد برای بسیاری از بیماری‌ها ازجمله میگرن استفاده می‌شود. برخی از انواع ماساژ، مواد شیمیایی تسکین‌دهنده‌ای را آزاد می‌کنند که به کاهش سیگنال‌های درد به مغز کمک می‌کند، که اعتقاد بر این است که میزان میگرن‌های آینده را نیز کاهش می‌دهد.

4. ماساژ باعث تقویت گردش خون می‌شود:

ماساژ می‌تواند جریان خون را در نواحی ایسکمیک (نواحی‌ای که فاقد جریان خون هستند) افزایش دهد و بنابراین به تسکین درد کمک می‌کند.

5. ماساژ باعث کاهش درد ناشی از نقاط ماشه‌ای می‌شود:

نقاط ماشه‌ای مناطقی از بافت بیش از حد تحریک‌پذیر هستند که بسیار حساس هستند و همچنین می‌توانند درد را به نواحی دیگر بدن منتقل کنند. درمان نقطه ماشه‌ای می‌تواند به کاهش درد و ارجاع به گردن و سر کمک کند.

6. ماساژ استرس شما را کاهش می‌دهد (هورمون):

مشخص‌شده است که ماساژ درمانی سطح هورمون استرس، کورتیزول، را کاهش می‌دهد. ماساژ درمانی همچنین اندورفین را افزایش می‌دهد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می‌کند؛ بنابراین آرامش را تقویت می‌کند. به دلیل این اثر هورمونی، ماساژ درمانی می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. این یک چرخه کوچک شادی است: کاهش استرس = خواب بهتر = سردرد کمتر = کاهش استرس =… و غیره و غیره.

سخن آخر

هر فرد مبتلا به میگرن ممکن است محرک‌های مختلفی داشته باشد که می‌تواند باعث ایجاد یک دوره شود، به همین دلیل است که پیش‌بینی و درمان این سردردهای شدید، دشوار است. با این حال، ماساژ درمانی ممکن است گزینه مناسبی برای مدیریت بیماری و بهبود کیفیت زندگی شما باشد.

ماساژ درمانی می‌تواند از بسیاری جهات، ازجمله کاهش درد و دفعات میگرن، تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. مانند هر روش درمانی دیگری، در صورتی که پزشکتان، قبلاً درمان میگرن با ماساژ را به شما پیشنهاد نکرده است، با پزشک خود در مورد اضافه کردن ماساژ به عنوان بخشی از مدیریت میگرن خود صحبت کنید.

اما این را بدانید که اگر از میگرن رنج می‌برید، اضافه کردن ماساژ به روتین خود و درمان میگرن با ماساژ، ممکن است همان راه‌حلی باشد که به دنبال آن بوده‌اید!

دسته بندی : ماساژ درمانی