آیا استئوپاتی عوارض دارد؟ عوارض استئوپاتی کدامند؟

تاریخ انتشار : 19 خرداد 1400 | آخرین به روز رسانی : 25 دی 1402
عوارض استئوپاتی

استئوپاتی یا استخوان درمانی، یک تکنیک درمان با استفاده از دست‌ها است که به جای بررسی بخش‌های مختلف بدن یا بررسی علائم به صورت جداگانه (به عنوان مثال آسیب شانه در یک جا و رگ به رگ شدگی گردن در جای دیگر)، عملکرد تمام بدن را به عنوان یک کلیت مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف از تکنیک استئوپاتی، بازگرداندن بدن به تعادل و عملکرد مناسب آن است؛ که به بدن شما اجازه می‌دهد تا از طریق فرآیندهای طبیعی خود بهبود پیدا کند. این تکنیک برای تعادل سیستم‌های عصبی، سیستم‌های گردش خون و غدد لنفاوی، بهبود دامنه حرکتی و تسکین ناراحتی یا سایر علائم بسیار موثر است.

در مطلب امروز قصد داریم عوارض استئوپاتی و احتمال وقوع آنها را در سایت کلینیک سایا بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انتظارات از استخوان درمانی چیست؟

اولین جلسه رویارویی بیمار و پزشک استئوپات، با سوالاتی در مورد علائم بیماری، تاریخچه پزشکی بیمار، سلامت روانی و ساختار زندگی او آغاز می‌شود و در صورت لزوم آزمایش هایی همچون آنالیز خون و ادرار و یا عکسبرداری ‌از نقاط  مختلف بدن انجام می‌شود. همچنین بررسی هایی بر روی ستون فقرات،عضلات، مفاصل و تاندون‌ها انجام شده و به  واکنشها، قابلیت انعطاف و کشش عضلات توجه می‌شود .

در ضمن هرگونه ناهنجاری ثبت می‌گردد. ممکن است پزشک بیمار را در حالت‌های مختلف نشسته و یا ایستاده آزمایش کند و حرکات و حالات او را بررسی کند.

در طول درمان ، گاهی پزشک رژیم غذایی بیمار را تغییر  میدهد و یا او را به پزشکان متخصص معرفی میکند یا در صورت مشاهده ناهنجاری در ساختار بدن ، از روش OMT برای بهبود بیمار استفاده می نماید.

لازم به ذکر است که اولین جلسه درمان حدود یک ساعت و سایر جلسات بیست تا سی دقیقه زمان می‌برد و تعداد جلسات به شرایط بیمار بستگی دارد.

استئوپاتی

عوارض استئوپاتی

درمان‌های فیزیوتراپی مانند استئوپاتی ممکن است عوارض جانبی‌ای داشته باشند. البته این عوارض معمولا جدی نبوده و تنها برای مدت کوتاهی طول می‌کشند.

• خشکی بدن از عوارض استئوپاتی

ممکن است تا حدودی احساس خشکی و سفتی یا ناراحتی در منطقه‌ای که تحت درمان استئوپاتی قرار گرفته داشته باشید. این عارضه زودگذر بوده و با مراجعه منظم از بین می رود.

• آسیب های جدی مانند شکستگی دنده

عوارض جانبی جدی پس از درمان‌های دستی ستون فقرات بسیار نادر هستند، اما آسیب‌هایی مانند شکستگی دنده و آسیب‌ رسیدن به اعصاب ستون فقرات گزارش شده‌اند. گر چه بسیار بعید است که این مشکلات برای شما پیش بیایند، اما پزشک قبل از انجام هرگونه درمان، باید درباره خطرات احتمالی با شما صحبت نماید.

• درد از عوارض استئوپاتی

یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی که احتمالاً در طول درمان استئوپاتی تجربه خواهید کرد، درد است. با شروع توانبخشی و بهبودی ممکن است درد پایه شما بیشتر شود و این ممکن است منجر به سردرگمی و کم شدن انگیزه برای ادامه درمان شود.

ضروری است که در این موارد با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا مداخلات درمانی جایگزین می‌تواند به کاهش درد و ادامه درمان کمک کند یا خیر.

پزشک ممکن است برای کمک به کنترل درد، ۳۰ دقیقه قبل از جلسه درمانی مصرف داروهای ضد درد خوراکی را به شما توصیه کند. گرما، سرما، یا درمان‌های موضعی بعد از یک جلسه، طبق دستور پزشک شما، ممکن است باعث کاهش درد شود.

• تورم از عوارض استئوپاتی

تورم یکی دیگر از عوارض استئوپاتی می تواند باشد. بدن شما ممکن است با افزایش ادم یا تورم به استئوپاتی و تکنیک های مورد استفاده در آن پاسخ دهد. تورم می‌تواند باعث درد بیشتر و محدودیت‌های عملکردی شود. برای کمک به کنترل تورم با پزشک خود درباره روش‌های درمانی مختلف صحبت کنید، مانند استفاده از یخ بعد از درمان یا استفاده از کمپرس گرم و سپس سرد که همزمان می‌تواند باعث کاهش درد و تورم و بهبود گردش خون شود.

• حاصل نشدن نتیجه مورد نظر

مانند هر مداخله پزشکی دیگری، در استئوپاتی نیز هیچ ضمانتی برای بهبودی یا رفع کامل علائم شما نیست. از آنجا که این امر می‌تواند دلسرد کننده باشد، ممکن است باعث شود از ادامه درمان منصرف شوید. با این وجود، پایان دادن به درمان زودتر از موعد احتمالاً منجر به درد طولانی مدت و آسیب مجدد خواهد شد.

مهم این است که دوره درمان را ادامه دهید. با پزشک خود و در مورد اهداف شخصی خود صحبت کنید. ممکن است درمانگر شما بتواند جهت درمان را با اهداف خاص شما تنظیم کند یا ممکن است شما را در مورد تغییر شیوه زندگی خود آموزش دهد تا به تسهیل رسیدن به نتیجه مورد نظر کمک کند.

استئوپاتی

• مشکلات روانی و عاطفی

ممکن است استرس روانی و عاطفی که در رابطه با درمان خود تجربه خواهید کرد را دست کم بگیرید. ویزیت‌های مکرر، درد، پیشرفت ضعیف و مدت زمان طولانی در درمان می‌تواند باعث افزایش هزینه و استرس شما شود. در مورد مشکلات خود با خانواده و دوستان خود صحبت کنید و از آن‌ها در زمینه مراقبت از کودک، تهیه غذا و حمل و نقل کمک بخواهید تا بتوانید روی درمان خود تمرکز کنید.

اگر قادر به بازگشت به محل کار در نتیجه آسیب یا بیماری خود نیستید، با یک مشاور شغلی ملاقات کنید تا شما را در انتقال به شغلی دیگر راهنمایی کند. با توجه به فشارها و مسائلی که با آن‌ها روبرو هستید، فعال بودن به شما امکان می‌دهد کنترل اوضاع خود را در دست بگیرید و به صورت مؤثر به تغییراتی که با آن روبرو هستید، چه طولانی مدت و چه کوتاه مدت، پاسخ دهید.

احتمال بروز عوارض استئوپاتی

هنگام استفاده از استئوپاتی، هیچ دارویی وارد بدن شما نمی ‌شود. بنابراین عوارض استئوپاتی باید بسیار کم و جزئی باشند مگر در مواردی مثل عدم احتیاط پزشک، چرا کلیه دستگاه هایی که در این روش درمانی استفاده می شود، نمی توانند به بدن آسیبی وارد نمایند.

در بسیاری از اختلالات اسکلتی و عضلانی بدن، استئوپاتی می تواند روش درمانی جایگزین برای برخی عمل‌های جراحی باشد. حتی  در بسیاری از مواقعی که استئوپاتی نتیجه کافی در درمان مشکل نداشته باشد، می‌توان از آن به عنوان مقدمه ای برای استفاده از روش های درمانی دیگر استفاده نمود.

موارد عدم استفاده از استئوپاتی برای جلوگیری از عوارض استئوپاتی

استخوان درمانی متناسب با شرایط بیماران توصیه می‌شود. در مواردی که این روش درمانی باعث افزایش ریسک آسیب دیدگی در ستون فقرات و سایر استخوان‌ها، رباط‌ها، مفاصل یا اعصاب می‌شود توصیه نخواهد شد. این امر بدین معنا است که افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خاص نمی‌توانند متقاضی استخوان درمانی باشند. این بیماری‌ها به شرح زیر می‌باشند:

• پوکی استخوان
  • شکستگی استخوان
  • بیماری‌های مزمن التهابی از قبیل برخی از انواع آرتریت
  • عفونت اختلالات مربوط به انعقاد خون مانند هموفیلی
  • سرطان
  • ام اس

استخوان درمانی در موارد زیر پیشنهاد نمی‌شود:

• اگر شما از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید.
  • اگر در حال انجام رادیو درمانی هستید.

اگر شما هیچ کدام از شرایط بالا را ندارید، نگران نباشید زیرا به احتمال زیاد هیچکدام از عوارض استئوپاتی را تجربه نخواهید کرد. همچنین اگر شما به دنبال بهترین کلینیک برای درمان استئوپاتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله‌ی معرفی بهترین مرکز استئوپاتی در تهران را از دست ندهید.

دسته بندی : استئوپاتیمقالات