تاثیر باورنکرنی ماساژ بر تخمدان نابارور در سال 2023

تاریخ انتشار : 9 آبان 1401 | آخرین به روز رسانی : 3 خرداد 1402
تاثیر باورنکرنی ماساژ بر تخمدان نابارور

شاید مشکلات ناباروری و تخمدان کمی ناشناخته باشند. اما یک دلیل اصلی ناباروری وقتی یک زوج بصورت منظم و مداوم رابطه جنسی و بدون محافظت داشته باشند و برای بارداری اقدام کنند اما بارداری اتفاق نیفتد، عدم رعایت بهداشت صحیح در زنان و مشکلات مربوط به تخمدان می‌باشد. امروزه روش‌های زیاد و کاربردی برای درمان تخمدان وجود دارد، اما اکثر آن‌ها دارویی و شیمیایی هستند.

اگر کسی بخواهد به دنبال راهی طبیعی در جهت درمان یا مکمل دارو‌های مصرفی ‌باشد، می‌تواند از ماساژ تخمدان نابارور استفاده کند. ماساژ تخمدان می‌تواند باروری، سلامت شکم و چرخه قاعدگی را بهبود ببخشد. در این مقاله از سری مقالات کلینیک فیزیوتراپی سایا ماساژ تخمدان را بررسی می‌کنیم که یک مورد مهم برای تقویت تخمدان و کمک به باروری آسان‌تر می‌باشد. برای ماساژ درمانی تخمدان می‌توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید یا در صورت تمایل می‌توانید به متخصصان این امر در کلینیک سایا نیز مراجعه کنید.

ماساژ تخمدان

اشاره کردیم که یک درمان طبیعی برای کمک به باردار شدن آسان‌تر زنان ماساژ تخمدان می‌باشد. ماساژ درمانی تخمدان ترکیبی از روش‌های ساده ماساژ و ماساژ بافت‌های عمیق در راستای بهتر شدن چرخه قاعدگی، سلامت باروری و باردار شدن می‌باشد. با استفاده از این تکنیک‌‌های ماساژ می‌توانید با ذهن و بدن خود ارتباط برقرار کنید. با دریافت انرژی مثبت از ماساژ تخمدان می توانید جدا از سلامت تخمدان، در مقابله با اضطراب و ترس از باردار نشدن، قوی‌تر باشید و با اصلاح چرخه قاعدگی می‌توانید سلامت احساسی، روانی و جسم خود را افزایش دهید. ماساژ درمانی تخمدان یک راه موثر و ارزان برای از بین بردن نازایی و افرایش توانایی باروری می‌باشد.

مزایای ماساژ تخمدان

ماساژ تخمدان قبل از باردار شدن می‌تواند ترس و اضطراب را در فرد کاهش دهد و روحیه زن را برای دوران حاملگی افزایش دهد. تاثیرات ماساژ درمانی تخمدان بر اندام‌های داخلی زنان را در لیست زیر مشاهده می‌کنید.

  • تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش لخته خون و گرفتگی و درد در طول قاعدگی
  • تقویت اندام‌های تولید مثل خانم‌ها
  • آماده شدن عضلات برای زایمان
  • از بین بردن ناراحتی‌های شکم
  • آرامش بیش‌تر و جلوگیری از افسردگی
  • افزایش گردش خون در سیستم تولید مثل
  • از بین بردن کجی رحم
  • رفع چسبندگی، کاهش التهاب و دفع خون باقی‌مانده
  • آسان شدن حرکت اسپرم و تخمک با تمیز کردن لوله‌های فالوپ
  • از بین رفتن کیست‌های تخمدان پلی‌کیستیک
  • تحریک سیستم غدد درون ریز

بخوانید از همه‌چیز درباره ماساژ در دوران بارداری.

تاثیر ماساژ بر تخمدان نابارور

 

آمادگی برای ماساژ درمانی تخمدان

اگر قصد دارید ماساژ تخمدان انجام بدهید اول از همه باید محل قرارگیری اندام‌های داخلی را به خوبی بدانید. تخمدان ها عموماً 10 سانتی‌متر زیر ناف و هفت و نیم سانتی متر به سمت چپ و راست قرار دارند. برای پیدا کردن رحم نیز انگشتان شست خود را به ناف خود فشار دهید و با تشکیل یک مثلث وارونه، در نوک مثلث می‌توانید رحم خود را پیدا کنید. برای ماساژ تخمدان نابارور ماساژ دادن بافت‌های عمیق شکم، گردش خون در این ناحیه را بیش‌تر کرده و همین مسئله باعث افزایش احتمال باروری می‌شود. البته مسئله بارداری به عوامل گوناگونی ربط دارد و به طور قطع نمی‌توان فقط از ماساژ تخمدان  در این امر استفاده کرد اما به هر حال ماساژ تخمدان به کاهش استرس کمک می‌کند، که در اقدام به بارداری مسئله مهمی می‌باشد و شانس آن را افزایش می‌دهد. ماساژ درمانی تخمدان باعث کاهش کورتیزول و استرس و افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود، که روحیه فرد را بهبود می‌بخشد.

در ماساژ درمانی تخمدان نواحی اطراف رحم و تخمدان‌ها خیلی آرام را ماساژ می‌دهند، تا به اندام‌های داخلی آسیبی وارد نشود. در صورت احساس درد باید ماساژ تخمدان را متوقف کنید. اولین کاری که برای آماده شدن بدن برای ماساژ تخمدان انجام دهید، خالی کردن مثانه می‌باشد. ادرار کردن باعث تمرکز و آرامش بیش‌تر می‌شود. ماساژ درمانی تخمدان باید در مکانی آرام و راحت انجام شود. باید در جایی راحت و آرام مثل تخت به پشت دراز بکشید و چند بالش زیر زانوهای خود قرار دهید تا به کمر شما فشار وارد نشود. بعد از مشخص کردن محل رحم و تخمدان ها که آن را پیش‌تر آموزش دادیم می‌توانید شروع به ماساژ تخمدان و اندام‌های تناسلی کنید.

پیشنهاد مطالعه مقاله فواید ماساژ سینه

انجام ماساژ تخمدان

حال که محل اندام‌های تناسلی را پیدا کردید، می‌توانید ماساژ تخمدان را آغاز کنید. لازم به ذکر است که در دوران پریود از انجام ماساژ تخمدان خودداری کنید. بهترین زمان انجام ماساژ تخمدان بعد از اتمام دوره قاعدگی و قبل از شروع تخمک گذاری می‌باشد. برای شروع ماساژ کف دست‌های خود کمی گرم کنید. می‌توانید برای دقایقی آن‌ها را به هم بمالید. می‌توانید از هر نوع روغنی که با آن راحت هستید نیز استفاده کنید. روی سطح صافی مانند تخت یا تشک یوگا دراز بکشید. بهتر است مکانی آرام و ساکت را انتخاب کنید. یک بالش کوچک زیر زانوهای خود قرار دهید و لگن خود را شل و ریلکس کنید. بهتر است که بتوانید ذهن خود را آرام نگه دارید.

 کف دست‌هایتان را روی ناف خود قرار دهید. بعد چند نفس آهسته و عمیق از بینی به داخل بکشید و از دهان خارج کنید. می‌توانید ماساژ تخمدان را به آرامی با حرکت دایره‌ای شکل در جهت عقربه‌های ساعت آغاز کنید. حرکات دست شما باید ابتدا به سمت پایین و بعد به سمت بالا باشد. در مرحله‌ی بعد، کف دست‌های خود را در دو طرف شکم دقیقاً زیر دنده‌هایتان قرار دهید و رو به پایین به آرامی ماساژ دهید. یا می‌توانید نوک انگشتان خود را نیز روی رحم قرار داده و به آرامی در ناحیه شکم فشار وارد کنید. این ماساژ را می‌توانید از 15 دقیقه تا نیم ساعت انجام دهید. اگر در اندام‌های داخلی احساس تنش و گره کردید، با کمی فشار بیش‌تر آن را رفع کنید. در آخر نیز برای رفع گرفتگی انباشته شده در لگن، دهان خود را باز و آرواره‌های خود را شل کنید. این ماساژ باعث بهبود و افزایش جریان خون در تخمدان‌ ها می‌شود و باعث درمان بیماری‌های مرتبط به سیستم تولید مثل می‌شود.

ماساژ بر تخمدان نابارور

 

تاثیرات ماساژ تخمدان و رحم

ماساژ درمانی تخمدان برای اغلب خانم‌ها کارآمد و مفید است. زیرا  علاوه بر مزایایی که به آن اشاره شد، عارضه جانبی به همراه نخواهد داشت. اغلب خانم‌ها فکر می‌کنند که برای باروری حتماً باید از روشی دارویی و شیمیایی استفاده کنند. در صورتی که بسیاری از مشکلات بارداری به کمک ماساژ درمانی تخمدان رفع می‌شود. مانند از بین رفتن درد شدید دوران پریود یا چسبندگی لوله‌های فالوپ که با ماساژ تخمدان می‌توانید بافت‌های باقی‌مانده را دفع و چسبندگی را برطرف کنید. یا در صورت عدم تخمک‌گذاری صحیح، کیست در تخمدان‌ها شروع به رشد می‌کند. رشد کیست منجر به عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود که با انجام ماساژ درمانی تخمدان، چرخه تخمک‌گذاری و هورمونی بهبود می‌یابد و مشکل تخمک‌گذاری، عدم تعادل هورمونی و قاعدگی نامنظم شخص درمان خواهد شد. البته افراد مبتلا به پلی‌کیستیک، نباید به صورت مستقیم و با فشار زیاد ماساژ تخمدان‌ را انجام دهند، مخصوصاً اگر دارای کیست‌‌های تخمدانی بزرگی باشند. در نهایت برای داشتن یک بارداری موفق، نیاز به یک تخمک سالم دارید که ماساژ تخمدان شما را به تخمک‌گذاری سالم می‌رساند.

سخن پایانی

در دوران بارداری و قبل از آن، مادر نباید دچار استرس و اضطراب شود. به همین دلیل ماساژ درمانی تخمدان با افزایش آرامش مادر می‌تواند باعث افزایش جریان خون و ترشح هورمون خوشحالی در بدن شود و درد او را تسکین دهد. گردش کم خون باعث آسیب دیدن تخمدان و رحم می‌شود. با ماساژ تخمدان به راحتی می‌توان تا حد زیادی بیماری‌های زنانه و ناباروری را درمان کرد. امیدواریم که این مقاله‌ی آموزشی درباره ماساژ تخمدان و تاثیرات آن، برایتان مفید بوده باشد. برای هرگونه مشاوره و انجام ماساژ تخمدان می‌توانید با ما در کلینیک سایا تماس حاصل فرمایید.

دسته بندی : ماساژ درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *