7 راهکار برای درمان خانگی گردن درد

تاریخ انتشار : 11 تیر 1401 | آخرین به روز رسانی : 12 بهمن 1401
7 راهکار برای درمان خانگی گردن درد

با توجه به اینکه بسیاری از ما بیشتر روز به رایانه خیره می‌شویم یا با تلفن‌های هوشمند خود مشغول کار هستیم، جای تعجب نیست که گردن درد به یکی از مشکلات رایج بزرگسالان تبدیل شود. درواقع، داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت در سال 2018 نشان داد که ۱/۱۶ درصد از بزرگسالان در سه ماه گذشته گردن درد را تجربه کرده‌اند.

اگر شما نیز بعد از مدتی کار با رایانه و یا گوشی همراه خود احساس گرفتگی در عضلات گردنتان می‌کنید؛ در این مطلب همراه ما باشید تا ۷ درمان خانگی گردن درد را برایتان شرح دهیم.

گرفتگی گردن چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

اندرو بنگ، متخصص کایروپراکتیک، دی سی می‌گوید: گرفتگی عضلات گردن معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه‌های شما در طول زمان به دلیل وضعیت نامناسب یا استفاده نادرست ضعیف شوند. دکتر بنگ همچنین می‌گوید: «وقتی عضلات گردن شما ضعیف می‌شوند و سعی می‌کنید سر خود را بچرخانید، مفصل دیگر به نرمی حرکت نمی‌کند، زیرا اکنون در جای خود قرار ندارد.» در اغلب اوقات مفصل به چیزی گیر می‌کند و سبب کشیدن عضله یا ضربه نامنظم به عصب، یا شاید هر دو این موارد می‌شود.

در چنین لحظه‌ای، در گردنتان درد لحظه‌ای را حس می‌کنید و عضلاتتان دچار اسپاسم محافظتی می‌شود. بدن شما نمی‌خواهد که بیشتر آسیب ببینید؛ بنابراین عضلاتتان به هم می‌چسبند و باعث می‌شود که احساس کنید حتی نمی‌توانید حرکت کنید. در این لحظه شاید متعجب از خود بپرسید که چه با خودتان کردید که این‌گونه به عضلات گردنتان آسیب واردشده است؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر در طول روز می‌تواند باعث خستگی و کشیدگی بیش‌ازحد عضلات اطراف مفاصل گردن شما شود. رانندگی طولانی‌مدت و همچنین نگاه کردن طولانی‌مدت به گوشی هوشمند، می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. انجام این کارها به صورت روزانه، می‌تواند مفاصل گردن شما را جمع کرده و جابجا کند.

علل شایع گرفتگی و درد گردن چیست؟

گرفتگی گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند. گرفتگی گردن می‌تواند حتی بر کیفیت خواب شبانه شما نیز تأثیر منفی بگذارد. درد گردن در اغلب اوقات لحظه‌ای است اما اگر مراقبت‌های لازم از آن صورت نگیرد، می‌تواند مزمن شود.

گردن درد اغلب در آسیب یا شرایط خاص سلامتی ردیابی می‌شود، عادات متداول و کارهای خانه نیز می‌توانند از علل گردن درد باشند.

علل شایع گردن درد عبارت‌اند از:

• وضعیت بدنی ضعیف
  • استرس، تنش عضلانی
  • فشار عضلانی
  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • یک عصب فشرده
  • تخریب دیسک
  • ضربه یا تکان خوردن ناگهانی
  • آسیب نخاعی
  • ضربه‌مغزی
  • تماشای تلویزیون، مطالعه یا نشستن در یک وضعیت نامناسب
  • خوابیدن در یک موقعیت ناخوشایند
  • خم شدن به مدت طولانی

درمان خانگی درد گردن

همچنین گردن درد می‌تواند با موارد زیر نیز مرتبط باشد:

• سطح استرس بالا
  • اضطراب
  • افسردگی

برای جلوگیری از تبدیل‌شدن گردن درد به یک نگرانی مزمن، مهم است که فوراً آن را برطرف کنید. حرکات کششی، تنظیم شیوه زندگی و دارو همگی می‌توانند به کاهش درد و تنش عضلانی در گردن کمک کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند درمان خانگی گردن را باهم مرور کنیم.

بیماری‌هایی که می‌توانند باعث گردن درد شوند

گردن درد اغلب می‌تواند ناشی از تنش یا آسیب‌های عضلانی باشد، اما برخی از بیماری‌های خاص درد گردن را نیز به عنوان یک عارضه جانبی به همراه دارند. این بیماری‌ها شامل عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است که می‌تواند باعث التهاب و تورم غدد لنفاوی شما شود.

اسپاسم یا درد گردن می‌تواند از علائم شرایط زیر باشد:

• مننژیت
  • ورم لوزه
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • ویروس اپشتین بار یا مونوکلئوز
  • شرایط تیروئیدی، ازجمله بالا بودن تیروئید (التهاب غده)
  • بیماری قلبی یا حمله قلبی

۷ روش درمان خانگی درد گردن

به یاد داشته باشید که هرگونه درد، انقباض یا مشکلات حرکتی مربوط به گردن شما باید توسط پزشک ارزیابی شود. مهم است که احتمال آسیب‌ها و عفونت‌ها رد شوند. همیشه قبل از اینکه روش‌ها درمان خانگی گردن درد را به‌تنهایی امتحان کنید، از مشاوره پزشکی حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

ارزیابی فیزیکی توسط پزشک می‌تواند به شناسایی علت درد شما کمک کند. اشعه ایکس، ام آر آی و تصویربرداری اولتراسوند نیز می‌تواند در تشخیص کمک‌کننده پزشکتان باشد.

1. درمان خانگی گردن درد؛ سرما یا گرما را امتحان کنید

یخ می‌تواند با کاهش جریان خون در یک ناحیه به کاهش التهاب و تورم کمک کند. گرما برعکس عمل می‌کند و جریان خون را تحریک می‌کند.

هم یخ و هم گرما می‌توانند باهم به تسکین عضله کشیده یا پاره شده کمک کنند و به آن را برای مدتی بهبودی بدهند. این روش می‌تواند درد را در نقطه‌ای که روی بدن شما بیش‌ازحد کارکرده است، مانند گردن، تسکین دهد.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) استفاده از یخ را به مدت 20 دقیقه، چند بار در روز برای آسیب‌های بافت نرم توصیه می‌کند. برای انجام این کار، یک کمپرس سرد تهیه کنید یا خودتان آن را درست کنید، تا از تماس مستقیم یخ با پوست شما جلوگیری کند.

می‌توانید به‌طور متناوب بین استفاده از یخ، از گرما استفاده کنید. حمام یا دوش آب گرم یا استفاده از پد گرم‌کننده نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

2. درمان خانگی گردن درد؛ یک کشش فوق‌العاده برای رهایی از درد

با انجام این کشش گردن، تنش و درد را کاهش دهید. برای کمک به کاهش گردن درد، در اینجا یک کشش فوق‌العاده ساده گردن وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و از راه‌های مؤثر درمان خانگی درد گردن است.

1. سر خود را به سمت شانه راست حرکت دهید تا زمانی که احساس کشش کنید. می‌توانید با استفاده از دست راست، سر خود را به‌آرامی به سمت شانه هدایت کنید.
  2. 30 ثانیه نگه‌دارید و در سمت دیگر تکرار کنید.
  3. به یاد داشته باشید، اگر در حین انجام کشش گردن درد داشتید، ورزش را متوقف کنید و در ادامه دادن آن ممارست نورزید.

3.  درمان خانگی گردن درد؛ برنامه‌ریزی زمان استراحت

اگر از آن دسته افرادی هستید که ساعت‌ها در یکجا می‌نشینید و فعالیت می‌کنند (چه در خانه باشید و چه در محل کار) به یاد داشته باشید که هر یک ساعت بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.

دلیل این امر که می‌گوییم به خودتان استراحت دهید این است که، وقتی بدنتان در یک وضعیت به‌صورت طولانی‌مدت می‌ماند، عضلاتتان محتمل فشاری می‌شوند. ازجمله عضلاتی که در هنگام نشستن طولانی‌مدت و کار با کامپیوتر محتمل فشار می‌شود، عضلات گردن هستند.

4. درمان خانگی گردن درد؛ استفاده از مسکن‌های بدون نسخه

مسکن‌های OTC نیازی به نسخه ندارند و می‌توانند به کاهش درد و التهاب عمومی در بدن کمک کنند. مسکن‌های OTC شامل دسته‌ای از داروها به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌شوند.

NSAID های رایج شامل: ایبوپروفن، ناپروکسن هستند. ازجمله دیگر مسکن‌های OTC، استامینوفن است؛ درحالی‌که این دارو می‌تواند درد شما را کاهش دهد اما خاصیت ضدالتهابی ندارد.

NSAID ها و سایر مسکن‌های OTC می‌توانند عوارض جانبی ازجمله ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال داشته باشند.

5.  درمان خانگی گردن درد؛ اجتناب از حرکات ناگهانی

همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردیم، حرکات کششی می‌تواند به تسکین درد و اسپاسم و جلوگیری از عود آن در آینده کمک کند. اما این نکته حائز اهمیت است که به‌آرامی و با آرامش کشش را انجام دهید؛ همچنین مطمئن شوید که همیشه به‌طور کامل نفس می‌کشید. حرکات ناگهانی یا کشش بیش‌ازحد می‌تواند باعث درد یا آسیب بیشتر شود.

6.  درمان خانگی درد گردن؛ بدنتان را با آب گرم خیس کنید

هیچ‌چیز بهتر از حمام آب گرم با نمک برای از بین بردن اسپاسم گردن نیست. این حمام آب گرم به آرامش و تسکین ماهیچه‌های منقبض‌شده‌ی شما کمک می‌کند؛ درحالی‌که نمک به کاهش التهاب و بهبود جریان خونتان کمک خواهد کرد.

7. درمان خانگی درد گردن؛ استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک روش عالی درمان خانگی گردن درد است. آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی موجود در ACV به عنوان تسکین‌دهنده استرس و درد عضلانی شناخته‌شده است.

روش استفاده: دستمال پارچه‌ای یا دستمال کاغذی را در مقداری سرکه سیب خیس کنید و روی گردن خود قرار دهید. دستمال را به مدت یک ساعت در همان حالت بگذارید و رها کنید. حداقل دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

برچسب ها : گردن