تنیس البو چیست؟ از علل تا درمان

تاریخ انتشار : 24 فروردین 1401 | آخرین به روز رسانی : 12 بهمن 1401
درمان تنیس البو

تنیس البو که به آرنج تنیس‌بازان معروف است (زیرا البو (elbow) به معنای آرنج است)، شایع‌ترین علت درد آرنج است. درد معمولاً در قسمت خارجی آرنج احساس می‌شود. علت این نام‌گذاری شیوع زیاد این بیماری در بین تنیس‌بازان است. البته این بیماری در بسیاری ورزش‌های دیگر بخصوص آن‌هایی که با راکت انجام می‌شوند دیده می‌شود.

در ادامه شمارا بیشتر با این عارضه آشنا خواهیم کرد.

تنیس البو چیست؟

تنیس البو ضعیف شدن دردناک تاندون‌هایی است که ماهیچه‌های ساعد شمارا به استخوان‌ها می‌پیوندند. زمانی اتفاق می‌افتد که با تکرار برخی حرکات بیش‌ازحد به آرنج خود کار می‌کنید.

تنیس البو می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام خم شدن یا صاف کردن بازوها یا گرفتن یا بلند کردن وسایل شود. تنیس تنها باعث حدود 5 درصد علت‌های این بیماری می‌شود. این درد ممکن است پس از انجام هر نوع حرکت تکراری مانند نقاشی یا استفاده از ابزاردستی در آرنج شما احساس شود. آرنج تنیس‌بازان یک آسیب شایع است که معمولاً فقط به درمان جزئی نیاز دارد و برای بهبودی نیاز به زمان و استراحت دارد.

بین 1٪ تا 3٪ از آمریکایی‌ها به آرنج تنیس‌بازان مبتلا می‌شوند. این بیماری در افراد 30 تا 50 ساله شایع است و همه جنسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تنیس البو

علائم و نشانه‌های تنیس البو چیست؟

علائم تنیس البو معمولاً به آرامی ظاهر می‌شوند. درد ممکن است در طول هفته‌ها و ماه‌ها بدتر شود. علائم آرنج تنیس‌بازان عبارت‌اند از:

• شایع‌ترین علامت آرنج تنیس‌بازان درد در قسمت بیرونی آرنج است. ممکن است قسمت بیرونی آرنج شما برای لمس کردن خیلی دردناک باشد.
  • همچنین ممکن است درد در پایین دست، به سمت مچ نیز احساس شود.
  • درد هنگام چرخاندن یا خم کردن بازو. به عنوان مثال، برای چرخاندن دستگیره در یا باز کردن یک شیشه.
  • کاهش توانایی در گرفتن وسایلی مانند راکت، آچار، خودکار با دست.
  • حتی ممکن است زمانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید احساس درد کنید، اما معمولاً درد با حرکات خاصی، به ویژه حرکات مچ دست که تاندون آرنج را می‌کشد، ایجاد می‌شود.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• حرکت دادن بازو سخت است.
  • یک توده یا برآمدگی در آن وجود دارد.
  • درد یا مشکل در حرکت بازو شما را از فعالیت‌های روزمره بازمی‌دارد.
  • ناحیه اطراف آرنج شما قرمز یا متورم است.

علت به وجود آمدن تنیس البو چیست؟

علت ایجاد تنیس البو که یک آسیب‌دیدگی بیش‌ازحد و فشار عضلانی ناشی از تکرار حرکات نادرست بازو است که می‌تواند منجر به پارگی‌های کوچک در اتصال تاندون در آرنج شود. در تنیس، این به معنای حرکت مکرر و نیروی ضربه زدن به توپ با راکت است.

تکنیک نادرست می‌تواند باعث شود که قدرت در چرخش راکت از داخل و اطراف مچ دست بچرخد. ین می‌تواند فشار روی تاندون را افزایش داده و باعث تحریک و التهاب شود.

همچنین بسیاری از حرکات رایج بازو می‌تواند باعث ایجاد آرنج تنیس‌بازان شود، ازجمله:

1. استفاده از ابزار لوله‌کشی
  2. رنگ‌آمیزی
  3. پیچ‌های رانندگی
  4. برش دادن مواد پخت‌وپز، به‌ویژه گوشت
  5. استفاده مکرر از ماوس کامپیوتر و …

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به تنیس البو را افزایش دهند عبارت‌اند از:

• سن: درحالی‌که تنیس البو افراد در تمام سنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در بزرگسالان بین 30 تا 50 سال شایع است.
  • شغل: افرادی که مشاغلی دارند که شامل حرکات مکرر مچ دست و بازو می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به تنیس البو هستند. به عنوان مثال می‌توان به لوله‌کش، نقاش، نجار، قصاب و آشپز اشاره کرد.
  • ورزش‌های خاص شرکت در ورزش‌های راکتی خطر ابتلا به تنیس البو را افزایش می‌دهد.

عوارض تنیس البو چیست؟

درد ناشی از تنیس البو می‌تواند کار یا فعالیت‌های بدنی را سخت کند. این وضعیت همچنین می‌تواند روی چنگال شما تأثیر بگذارد، که می‌تواند گرفتن اشیا را دشوار کند. به‌طورکلی، آرنج تنیس‌بازان مشکلات جدی و طولانی‌مدت ایجاد نمی‌کند.

تفاوت بین آرنج تنیس‌بازان (تنیس البو) و آرنج گلف باز چیست؟

آرنج تنیس‌بازان ضعیف شدن تاندون جانبی (خارجی) یا قسمت خارجی آرنج است. آرنج گلف باز وضعیتی است که قسمت تاندون داخلی آرنج است. اصطلاح پزشکی برای آرنج گلف باز، اپی کندیلیت داخلی است.

افراد مبتلا به آرنج گلف باز دارای درد داخلی آرنج هستند که به پایین بازو می‌رسد. آن‌ها همچنین می‌توانند بی‌حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان را نیز داشته باشند. گلف بازان می‌توانند آرنج تنیس‌بازان بگیرند، همان‌طور که بازیکنان تنیس ممکن است به آرنج گلف باز مبتلا شوند.

چگونه از مبتلا شدن به تنیس البو جلوگیری کنیم؟

اجتناب از ابتلا به تنیس البو همیشه آسان نیست، به‌عنوان‌مثال اگر ناشی از کاری باشد که شما در محل کار انجام می‌دهید، فشار زیادی بر عضلات اطراف آرنج خود وارد نکنید تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند.

اگر آرنج تنیس‌بازان شما ناشی از ورزش‌هایی مانند تنیس یا فعالیت‌های دیگری است که فشار مکرر بر مفصل آرنج شما وارد می‌کند، تغییر تکنیک ممکن است مشکل را کاهش دهد.

چگونه تنیس البو تشخیص داده می‌شود؟

پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می‌پرسد. آن‌ها درد در قسمت‌هایی از بازوی شما را بررسی می‌کنند و از شما می‌خواهند که حرکات ساده‌ای مانند خم کردن مچ دست روی بازوی کشیده در حالی که آن را فشار می‌دهند، انجام دهید که معمولاً این معاینه برای تشخیص داشتن آرنج تنیس‌بازان کافی است. اگر پزشک شما فکر می‌کند که ممکن است مورد دیگری در حال وقوع باشد، ممکن است آزمایش‌هایی برای شما تجویز کند مانند:

• الکترومیوگرافی:

این به پزشک شما کمک می‌کند تا ببیند آیا شما با اعصاب آرنج خود مشکل دارید یا خیر و با چه میزان خوب و سریع سیگنال‌ها را ارسال می‌کنند. همچنین می‌تواند فعالیت الکتریکی ماهیچه‌های شمارا در زمان استراحت و زمانی که آن‌ها را منقبض می‌کنید اندازه‌گیری کند.

• ام آر آی:

این می‌تواند آرتریت را در گردن یا مشکلاتی در کمر شما پیدا کند، مانند مشکل دیسک، که می‌تواند باعث درد در آرنج شما شود.

• اشعه ایکس:

این روش، می‌تواند آرتریت را در آرنج شما بررسی کند.

درمان تنیس البو به چه صورت است؟

درمان تنیس البو

چندین روش درمانی را می‌توان در خانه یا پس از مشورت با پزشک استفاده کرد. که این روش‌ها عبارت‌اند از:

•  استراحت:

استراحت دادن به بازو مهم است. وقفه در فعالیت باعث می‌شود تا پارگی‌های اتصال تاندون بهبود یابد.

•  فیزیوتراپی:

فیزیوتراپیست‌ها معمولاً توصیه می‌کنند که بازیکنان ورزش راکت عضلات شانه، بازو و شکم خود را تقویت کنند. این می‌تواند به کاهش دردهای مچ دست در حین حرکات شانه و بازو کمک کند.

• ماساژ یخ و تکنیک‌های تحریک عضلانی:

این‌ها همچنین می‌توانند به بهبود عضلات کمک کنند.

• تزریق آستروئید:

اگر علائم بسیار دردناک هستند و وضعیت حرکت را دشوار می‌کند، پزشک ممکن است تزریق آستروئید را توصیه کند. پس از تزریق آستروئید، فرد باید به بازو استراحت دهد و از واردکردن فشار زیاد به آن خودداری کند.

•  ESWT:

این روش نیز، تکنیکی است که تصور می‌شود با ارسال امواج صوتی به آرنج، روند بهبودی را آغاز می‌کند. گرما درمانی، لیزر درمانی سطح پایین، کاردرمانی و درمان نقطه ماشه‌ای گزینه‌های دیگر هستند.

• تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP):

یک درمان جدید در دسترس، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است که از خون بیمار تهیه می‌شود. پی آر پی حاوی پروتئین‌هایی است که به بهبودی کمک می‌کند.

•  جراحی:

ممکن است برای برداشتن قسمت آسیب‌دیده تاندون و تسکین درد در موارد نادری که درمان غیر جراحی علائم را در 6 تا 12 ماه برطرف نمی‌کند، لازم باشد. بین 80 تا 95 درصد بیماران بدون جراحی بهبود می‌یابند.

• نکات مهم:

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به تاندون‌ها، استفاده از آتل مچ دست هنگام استفاده از بازو ممکن است مفید باشد. می‌توان آن را هنگام استراحت یا خواب برداشت. یک پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند در مورد بهترین نوع بریس یا آتل مشاوره دهد.

برچسب ها : عضلات